Kanslichef - vikariat

Kanslichef - vikariat

Arbetsbeskrivning

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



Så fungerar domstolarna 


 


Domstolarna är en av hörnstenarna i vårt demokratiska samhälle. Alla som arbetar inom Sveriges Domstolar bidrar till den viktiga samhällsfunktionen att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. Kammarrätten i Göteborg är den näst största av Sveriges fyra kammarrätter och är centralt belägen i Göteborg. Kammarrätten handlägger ett stort antal måltyper, t.ex. socialförsäkringsmål, skattemål, olika mål som avser tvång mot person, upphandlingsmål och mål om utlämnande av allmän handling. Vår gemensamt framtagna medarbetarpolicy ger uttryck för vad vi anser vara ett gott medarbetarskap och består av tre samverkande delar - laganda, ansvar och engagemang.



Arbetsuppgifter
Kanslichefen är chef för kammarrättens administrativa avdelning som har cirka 35 medarbetare.

Som kanslichef biträder du kammarrättspresidenten i ledningen av domstolen och ingår i domstolens ledningsgrupp. Du ansvarar för det övergripande utvecklingsarbetet samt planering och uppföljning av verksamheten. Budgetplanering och löpande budgetuppföljning samt personalplanering är centrala delar i ditt uppdrag. Samtidigt ser du till att såväl domstolens kärnverksamhet som dess stödfunktioner kan fungera rättssäkert, effektivt och i takt med tiden.

Du ansvarar för arbetet inom det administrativa kansliet där i första hand frågor om ledning och styrning samt HR/personal, ekonomi och säkerhet hanteras. Ditt chefskap för den administrativa avdelningen omfattar även enheterna för registratur/arkiv respektive service samt kammarrättens målkanslier, som leds av enhetschefer. Du är också kammarrättens säkerhetsskyddschef.

I arbetet ingår omfattande kontakter med allmänheten och med andra myndigheter liksom samverkan med Domstolsverket och den administrativa ledningen i andra domstolar.

Kvalifikationer
Kammarrätten söker dig som är jurist med domarutbildning i allmän förvaltningsdomstol och som har erfarenhet av kvalificerat chefskap och ledningsarbete, från domstol. Du ska ha erfarenhet av att planera och utveckla administrativ verksamhet.

Du är en tydlig arbetsgivarföreträdare med en mycket god administrativ förmåga. I det ligger att kunna leda och fördela arbete på ett effektivt och för dina medarbetare samtidigt engagerande och motiverande sätt. Du är prestigelös, tydligt samarbetsinriktad och kan få samarbetet både inom domstolens ledning och i domstolen som helhet att fungera effektivt och i ett gott arbetsklimat.

Du är utåtriktad och trivs med att knyta externa kontakter.

Du är drivande, kommunikativ och flexibel. Du har ett mycket gott omdöme och hög personlig integritet. Samtidigt är du innovativ och utvecklingsorienterad. Vidare förutsätts särskild kompetens inom området för offentlighet och sekretess.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet och ledaregenskaper, såsom förmåga att tydliggöra och förmedla kammarrättens mål, vara en god kommunikatör både internt och externt samt att vara lyhörd för medarbetarnas idéer och förslag.

Övriga upplysningar
Anställningen är ett vikariat under 9-12 månader, med eventuell möjlighet till förlängning.

Välkommen med din ansökan senast den 31 januari 2021.





För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kammarrätten i Göteborg
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 januari 2021
  • Ansök senast: 31 januari 2021

Liknande jobb


6 november 2023

3 november 2023

3 november 2023