Kanslichef/Kommunjurist till Gislaveds kommun

Arbetsbeskrivning

Om verksamheten

I Gislaveds kommun vill vi tänka nytt och göra det utifrån dem vi är till för, våra kommuninvånare. Med 2500 medarbetare som alla bidrar till vår mångfald är vi en dynamisk kommun i framkant. Vi tror på balans mellan arbete och fritid. Samla ny energi i pisten i Sydsveriges största skidanläggning eller upplev vårt mångsidiga kulturliv – här finns något för alla.
I Gislaveds kommun är heltid en rättighet och därför annonseras lediga tjänster på heltid. När verksamheten kan tillgodose deltid är det givetvis en möjlighet.

Tjänsten är placerad vid kommunstyrelseförvaltningen och avdelningen för verksamhetsstöd, som är en av fyra avdelningar. En ny organisation träder i kraft den 1 januari 2017 och då bildas en kanslienhet under avdelningen för verksamhetsstöd.

Avdelningen är en stödfunktion och har som uppdrag att stödja chefer och verksamheter så att de kan driva utveckling och ta sitt ansvar, Funktioner och kompetensområden inom avdelningen är, förutom kansli med stödet till förtroendevalda, kommunikation och information, medborgardialog, kvalitet och verksamhetsutveckling, digitalisering och strategisk IT, säkerhetsarbetet och internt skydd.


Arbetsbeskrivning

Som kanslichef har du verksamhets-, personal och ekonomiansvar för kanslienheten. Du ansvarar för kommunaljuridiska frågor och utredningar samt ger råd och stöd till hela organisationen i dessa frågor. Inom enhetens ansvarsområde driver du och genomför utredningar och projekt. Vidare ansvarar du för valnämndens arbete med allmänna val, val till EU-parlamentet och folkomröstningar samt för valnämndens organisation, kansli och budget. Ditt huvudmål och inriktning är på de offentligrättsliga frågorna och kommunaljuridik och därmed kunna tolka lagstiftningen inom det kommunalrättsliga. Som verksamhetsansvarig ansvarar du för att utveckla kanslienheten för att nå uppsatta mål.

Din roll kräver att du samordnar, driver, utvecklar och följer upp kommunens gemensamma processer för dokument- och ärendehantering samt driver detta utvecklingsarbete. Det ingår även att delta i kommunens informationssäkerhetsarbete. Du är även sekreterare i kommunfullmäktige och i valnämnden.

I ditt ledarskap är du en omvärldsorienterad person som är trygg i att driva nya projekt och processer framåt både på ett nyskapande och klokt sätt.


Vem är du?

För att bli framgångsrik i rollen söker vi dig som har en jur.kand. med inriktning mot kommunalrätt och/eller förvaltningsrätt samt ca 5-7 års erfarenhet av liknande arbete. Vi ser även att du kan ha läst statsvetenskap och inriktat dig mot juridik. Du bör ha drivit eller varit delaktig i utvecklingsarbete sedan tidigare, och därmed ha erfarenhet av att hantera och driva processer och rutiner i organisationen. Du har erfarenhet av ledande befattning där du kan motivera, leda och utveckla organisationen och din personal. Du har god förmåga att se helheten i arbetsprocesser och har en lång planeringshorisont. Har du erfarenhet från kommunal verksamhet ser vi det som meriterande.

Som person bör du vara drivande och utvecklingsorienterad, men samtidigt ödmjuk och tålmodig inför komplexiteten i verksamheten. Du är trygg i din kompetens och erfarenhet samt trivs i såväl det operativa som i det strategiska arbetet. Du har ett genuint intresse för planering och effektivisering samt erfarenhet av att utveckla styrprocesser. Vidare är du en person som är kommunikativ och som har vana att arbeta verksamhetsnära och självständigt. Du är duktig på att samarbeta och vet hur du motiverar till förändring. Du uttrycker dig väl i tal och skrift.

Nyckelord i ditt sätt att leda och utveckla verksamheten är dialog, tillit, trovärdighet och tillgänglighet.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

B- körkort är ett krav.



Du erbjuds

Du erbjuds ett arbete i ett utvecklingsinriktat team som präglas av framåtanda, engagemang och kunskap samt en arbetsgrupp med lång erfarenhet och kompetens. Vill du vara med på en utvecklingsresa för att möta framtidens möjligheter och krav i en organisation som kännetecknas av transparens/öppenhet, fokus på dem som kommunen är till för, effektivitet, rättssäkerhet och ett gott bemötande ska du söka tjänsten som kanslichef! Du är en viktig funktion där ditt arbete och engagemang berör många medarbetare och medborgare i kommunen.

I denna rekrytering samarbetar vi med Jurek Rekrytering & Bemanning, varför du vid frågor är varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Maria Holmberg under veckorna 25-30 på [email protected] alternatativt 0761835524 och därefter Charlotta Isacson på tel.nr 0766-331448 alternativt via mail: [email protected] Då urvalet sker löpande är du välkommen med din ansökan redan idag via www.jurek.se.



Lön:

Enligt ö.k

Sista ansökningsdag

19 augusti

Kontaktpersoner på detta företaget

Malin Alexandersson
0733 330010
Louise Nilsson

Thomas Eklöf

Sara Molin
0766-331445
Ulriikka Uittomäki

Malin Alexandersson

Malin Sjöström
0709-721470
Paulina Stjernström

Karin Tranaeus
0769497962
Caroline Frödén
0766 33 14 44

Sammanfattning

Besöksadress

Biblioteksgatan 11, Stockholm
None

Postadress

Biblioteksgatan 11
Stockholm, 11146

Liknande jobb


Sjöbo kommun söker en Kanslichef med naturlig servicevilja

Sjöbo kommun söker en Kanslichef med naturlig servicevilja

22 juni 2020

Kanslichef

Kanslichef

16 juni 2020

Kanslichef

Kanslichef

25 maj 2020

Kanslichef

Kanslichef

25 maj 2020