Kommunikationschef

Arbetsbeskrivning

Ditt uppdrag blir att leda och vidarutveckla EKN:s kommunikationsarbete för att stärka EKN:s varumärke. Kommunikationsfunktionen har en viktig strategisk betydelse i EKN:s arbete med att utveckla den svenska exportens internationalisering och konkurrenskraft. Du kommer att stödja verksamheten för en tydlig och professionell kommunikation med myndighetens primära målgrupper som är den svenska exportindustrin, banker, finansmarknaden, andra exportfrämjare, NGO:s, internationella organisationer m.fl. samt de anställda. Du rapporterar direkt till Generaldirektören och ingår i ledningsgruppen. Tjänsten är placerad på kontoret i centrala Stockholm. Resor i Sverige och internationellt förekommer i varierande omfattning över tiden.


Du kommer att:
? arbeta strategiskt genom att ansvara, leda och utveckla EKN:s kommunikationsarbete.
? ha resultat- och kvalitetsansvar för all extern och intern kommunikation
? ha det övergripande ansvaret för EKN:s varumärke
? ha det övergripande ansvaret för våra press- och mediakontakter
? ha det överigrande ansvaret för EKN:s upphandlade reklam- och kommunikationsbyråer
? ingå i EKN:s ledningsgrupp
? agera som stöd i kommunikationsfrågor för EKN:s ledning, EKN:s affärsområden och övriga funktioner.
? koordinera marknadsföringsarbetet med EKN:s affärsområden.
? ha mycket god affärsförståelse och ett intresse för den svenska exportindustrin
? ansvara för att ta fram EKN:s finansiella information t ex årsredovisning
? ha budget- och personalansvar samt vara lönesättande chef
? sätta upp struktur och mål, driva strategiska frågor och arbeta som projektledare.



Kompetensprofil:
Vi söker en Kommunikationschef som är självgående och affärsmässig. Du har stor erfarenhet av att leda och minst 8 års gedigen erfarenhet av liknande arbete. Vi vill att du har erfarenhet av att ha arbetat i en internationell miljö, gärna inom bank, försäkring eller företag. Erfarenhet från offentlig verksamhet är meriterande. Du är en naturlig ledare, har erfarenhet av arbetsledning och coachning samt har en tydligt drivande, kommunikativ och engagerande ledarstil.

För att vara framgångsrik i denna roll krävs att du har en akademisk examen eller motsvarande inom kommunikation eller journalistik. Utbildning i ekonomi är meriterande. Arbetet ställer krav på en hög kommunikations- och presentationsförmåga såväl i tal som i skrift samt mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt.

Som person är du ambitiös, representativ, har hög integritet och har ett affärsmässigt förhållningssätt. Du är strukturerad, har en stark drivkraft och kan hantera många intressenter och projekt samtidigt. Då du har många kontaktytor är det viktigt att du är utåtriktad och prestigelös.



Övrig information:
Vill du veta mer tala med Gerd Lundberg på Level Recruitment, 08-12050423. Skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt då rekryteringsprocessen bedrivs fortlöpande.
Level Recruitment är ett heltäckande specialistrekryteringsföretag inom rekrytering med search samt

Kontaktpersoner på detta företaget

Sandrina Graham-Clarke
08-788 00 34
Gun Lidholm
08-788 00 58
Stefan Karlsson
08-7880000
Gun Lidholm
08-7880000
Gerd Lundberg
08-12050423
Patrick Nimander
08-788 01 35
Stefan Karlsson
08-788 00 02
Lotta Danielsson
08-7880000
Stefan Karlsson
08-788 00 00
Jenny Moquist
08-788 00 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Exportkreditnämnden
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • enligt ö.k
  • Heltid Tillsvidare -
  • Publicerat: 11 augusti 2014

Besöksadress

KUNGSGATAN 36
STOCKHOLM

Postadress

Box 3064
STOCKHOLM, 10361

Liknande jobb


11 maj 2024

Chef till sektionen för publikationer

Chef till sektionen för publikationer

2 maj 2024

Communication Manager

Communication Manager

17 april 2024