Kommunikationschef till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet

Kommunikationschef till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta med kommunikation mitt i händelsernas centrum? Är du en ledare som har kompetens och driv att, tillsammans med dina medarbetare, kunna stötta verksamheten? För dig som vill vara med och utveckla kommunikationsverksamheten på Regeringskansliet väntar ett spännande arbete

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
RK Kommunikation är Regeringskansliets kommunikationsfunktion som ansvarar för att ge kommunikativt stöd till Statsrådsberedningen, departementen och Förvaltningsavdelningen.

Ditt uppdrag är att ansvara för och driva utvecklingen av det interna och externa kommunikationsarbetet på det nybildade Landsbygds- och infrastrukturdepartementet både utifrån ett helhetsperspektiv och i departementets prioriterade frågor. Du ansvarar för kommunikationsfrågorna och är ett stöd till departementsledningen och departementets chefer i kommunikationsfrågor. Kommunikationschefen deltar i departementens ledningsarbete.

Din kommunikationssektion består i nuläget av sex medarbetare. Du leder sektionen mot uppsatta mål. Som kommunikationschef planerar, fördelar och följer du upp arbetet samt ansvarar för en god arbetsmiljö.

Arbetet innebär strategisk kommunikationsplanering och även visst operativt utförande. I rollen ligger att du uppnår resultat i en snabb och föränderlig miljö där arbetstempot stundtals är högt. Du arbetar nära departementets politiska ledning. Du behöver ha förmåga och intresse att skapa ett gott samarbete samt en god balans mellan extern och intern kommunikation. Som kommunikationschef bidrar du även till att skapa ett arbetssätt på departementet där det kommunikativa perspektivet finns med från början.

Du är organisatoriskt placerad i Regeringskansliets gemensamma kommunikationsverksamhet, ingår i ledningsgruppen för kommunikationsverksamheten och är även en del i Regeringskansliövergripande kommunikationsinsatser. Det kan också bli aktuellt att du leder RK-övergripande kommunikationsarbete.

Du kan läsa mer om Landsbygds- och infrastrukturdepartementet här.

Din bakgrund
Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom medie-, kommunikationsvetenskap eller annan utbildning som myndigheten finner relevant för tjänsten. Du har erfarenhet av såväl strategiskt som operativt kommunikationsarbete inklusive kriskommunikation samt dokumenterad chefs- och ledarerfarenhet. Du har goda kunskaper i svenska och engelska.

Det är meriterande om du har erfarenhet från ledningsgruppsarbete samt att arbeta i en offentlig verksamhet eller politiskt styrd organisation. Det är också meriterande om du har erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete där du arbetat med förändringskommunikation.

Dina egenskaper
Du är en trygg ledare som kan leda och motivera andra för att nå gemensamma mål. Det är en självklarhet att du är tydlig, resultatinriktad och att du planerar och organiserar arbetet på ett effektivt sätt. Du är utvecklingsinriktad och drivande samt har en god samarbetsförmåga och är bra på att bygga relationer. Vidare har du ett gott omdöme och integritet.

Övrigt
Anställningen är tillsvidare och med sex månaders provanställning med placering på RK Kommunikationsenhet.

Det kan även bli aktuellt med rekrytering av kommunikationschef till annan del av Regeringskansliets kommunikationsenhet.

Det kan förekomma tester och/eller arbetsprov i samband med rekryteringsprocessen.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta kommunikationsdirektör Eva Corp eller biträdande kommunikationsdirektör Ola Hennung. Har frågor gällande rekryteringsprocessen eller din ansökan kontakta HR-handläggare Ola Nordin-Remberger. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco, Karina Åbom-Engberg för ST och Lars Vestberg för Seko. Kontaktpersonerna nås via Regeringskansliets växel, tel 08-405 10 00.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 19 februari 2023.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 januari 2023
  • Ansök senast: 2 mars 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Communication Manager

Communication Manager

17 april 2024

Enhetschef

Enhetschef

12 april 2024

5 april 2024