Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

I Munkfors kommun bor modet, viljan och Munkforsandan, en jädra anammakraft som stärker och förenar när vi ställs inför utmaningar. Vi må vara Sveriges nionde minsta kommun, men frågar du oss så är det just litenheten som är vår styrka. Vi går helhjärtat in i allt vi gör. Vi vågar och jobbar hårt för det vi vill ha. Allt går om du frågar oss, så länge man gör det tillsammans. Nu söker vi fler engagerade, stolta och kompetenta medarbetare som vill bidra till vår litenhet och göra stora avtryck.




Beskrivning
Vi söker en kommunsekreterare till Munkfors kommun.

Som kommunsekreterare tillhör du kommunledningskontoret; enheten för "Intern service och medborgartjänster". Enheten består av personalchef, HR-partner, två personalhandläggare, kommunikatör, arkivarie, två kommunvägledare samt två kommunsekreterare, vilket betyder att du har en kollega som arbetar med liknande uppgifter och som du har ett tätt samarbete med. 

Arbetsuppgifter
I rollen som kommunsekreterare i Munkfors kommun är du en av två nyckelpersoner när det gäller att samordna och kvalitetssäkra ärenden och beslutsunderlag till kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och tre utskott. Du är ett specialiststöd till politiker och tjänstemän i den politiska beslutsprocessen och du ansvarar för och säkerställer formalia kring kallelser, protokoll och expediering av beslut kopplat till det.  

I tjänsten ingår att självständigt handlägga ärenden som exempelvis remisser, enkäter och statistikrapportering. Du hanterar även inkomna handlingar till kommunen och administrerar, registrerar och arkiverar dessa i ärendehanteringssystemet LEX. 

I en liten kommun som Munkfors blir arbetsuppgifterna för en kommunsekreterare mycket varierande och vi berättar mer om tjänsten vid en eventuell intervju. 

Kvalifikationer
Vi ser fram emot en ny kollega till vårt team med en högskoleexamen inom offentlig förvaltningsrätt, statsvetenskap, juridik eller motsvarande kunskaper. Du behöver dokumenterad kunskap och erfarenhet av kommunal förvaltning och politisk styrning. Har du dessutom erfarenhet av att arbeta med administration och ärendehantering i en kommunal verksamhet ser vi även det som meriterande. För att lyckas i tjänsten behöver du goda IT-kunskaper. 

För att trivas i rollen behöver du som person vara noggrann, strukturerad och ha en god förmåga att samarbeta och kommunicera pedagogiskt, tydligt och respektfullt. Du passar in i vår härliga grupp om du har humor, driv och framtidfokus.

Befattningen ställer krav på att du kan ha många arbetsuppgifter i gång samtidigt, ibland under tidspress. Arbetet förutsätter mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.

Villkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med start enligt överenskommelse. 

Vi behandlar inkomna ansökningar löpande och anställningsintervjuer kan genomföras innan ansökningstidens slut.



Kommunledningskontoret som arbetsplats



Välkommen till kommunledningskontoret, arbetsplatsen där vi jobbar med övergripande och strategiska frågor som bidrar till en positiv utveckling av Munkfors kommun. Här är vi omkring 60 medarbetare som ser till att villkoren och förutsättningarna för alla som bor, lever och verkar ständigt förbättras. Vi är ständigt på tå och omvärldsbevakar.



Kontoret fungerar som en länk mellan förtroendevalda och kommunens olika verksamheter. Vi handlägger och sköter även den löpande verksamheten kopplat till kommunens ekonomi, personalfrågor, arkiv, näringsliv, turism, kultur, kommunikation, kontaktcenter och IT.

Sammanfattning

Liknande jobb


22 mars 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

19 februari 2024

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

13 februari 2024

6 februari 2024