Kompetensutvecklare

Kompetensutvecklare

Arbetsbeskrivning

Sundsvalls kommuns gemensamma vision "Tillsammans släpper vi skaparkraften fri och bygger ett hållbart Sundsvall med plats för alla" vilar på tre värdeord - mod, öppenhet och helhetssyn.

HR-funktionen i Sundsvalls kommun består av kommunstyrelsekontoret HR (KSK HR - HR-direktör och medarbetare), samt av Servicecenter HR. På SC HR finns lön och pension samt rekrytering.

Utgångspunkten för HR-uppdraget är den arbetsgivarpolitiska strategin som beslutas av kommunfullmäktige samt övriga styrdokument av betydelse både inom arbetsgivarområdet och i övrigt t.ex. personalutskottet beslut, Sundsvalls kommuns vision, verksamhetsidé och värdegrund.

HR arbetar strategiskt, proaktivt, konsultativt och administrativt. Detta innebär att det i samtliga uppdrag, utöver löpande hantering av ärenden och frågor också ingår att arbeta med att verka för att utveckla organisationen och arbetssätt i förhållande till de uttalade ambitioner som finns inom arbetsgivarområdet och andra relevanta områden.

HR-teamen och rollen:
Varje förvaltning inom Sundsvalls kommun har ett HR-team till sitt förfogande för att ge ett kvalitativt och tillgängligt HR-stöd. Varje HR-team ger stöd till minst 2 förvaltningar. HR-team tillhör organisatoriskt KSK HR. HR-stödet till verksamheterna består av ett 3 HR-chefer och deras respektive medarbetare i befattningarna HR-partner, HR-administratör och Kompetensutvecklare.

Uppdraget för HR-team är, förutom löpande hantering av förvaltningens arbetsgivarfrågor, att arbeta med det som förvaltningsdirektör prioriterat utifrån verksamhetens behov samt att säkerställa implementering av kommunens arbetsgivarpolitik.

Ditt uppdrag är riktat mot Vård- och omsorgsförvaltningen respektive Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som Kompetensutvecklare arbetar du med att utveckla förvaltningens arbetssätt och rutiner inom området för kompetensförsörjning. Företagsamt och uthålligt initierar och driver du olika typer av kompetensprojekt utifrån de behov som identifierats tillsammans med aktuella verksamheter. Kompetensutvecklaren stödjer verksamheterna med att organisera och systematisera kompetensförsörjningsarbetet och ger i vissa fall rådgivning till chefer inom området.

Som Kompetensutvecklare ingår du i ett processteam ca 4 timmar i veckan som arbetar med övergripande HR-processer utifrån den arbetsgivarpolitiska strategin, i syfte att skapa och effektivisera gemensamma rutiner och processer.

Totalt finns det tre kompetensutvecklare i HR-organisationen, en på varje HR-team med tätt samarbete dem emellan.

Vi söker dig som har flerårig erfarenhet av att självständigt och proaktivt hantera arbetsgivarfrågor inom området för kompetensförsörjning och en övervägande del av exempelområdena som följer:
• Kompetensplanering
• Kompetensprojekt
• Kompetensutveckling
• Arbetsgivarvarumärkesarbete
• Introduktionsprocess
• Kollektivavtal inom området (exempelvis omställningsavtal)

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en akademisk examen inom personalområdet eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande med fördjupad utbildning inom kompetensförsörjning eller erfarenhet av projektledning.

Du har praktisk erfarenhet av att hantera kompetensförsörjnings- och kompetensutvecklingsfrågor. Det är meriterande med erfarenhet av HR-arbete inom offentlig sektor samt erfarenhet av lärande- och utbildningsfrågor.

Du har mycket goda kunskaper i att uttrycka dig i svenska, tal och skrift samt god vana av de vanligaste förekommande Microsoft programmen. Tjänsten kräver att du innehar B-körkort.

För att lyckas i rollen behöver du vara en strukturerad person som planerar och prioriterar uppgifter på ett produktivt och genomtänkt sätt. Du är en trygg och stabil person som samarbetar mycket väl med andra människor och har förmåga att förhålla dig till situationer på ett lyhört och professionellt sätt. Du kan självständigt sätta upp strukturer och tidsramar för ditt arbete och driver dina processer fram till avslut med stort ansvar för mål och resultat. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Personlighetstester kommer att genomföras på slutkandidater.

ÖVRIGT
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.raddning.info/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanst-i-beredskap

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb


Handläggare till anstalten Kumla

Handläggare till anstalten Kumla

2 maj 2024

16 april 2024