Kvalitetssäkringssamordnare till äldreomsorgen

Kvalitetssäkringssamordnare till äldreomsorgen

Arbetsbeskrivning

Är du nyfiken på en ny roll med fokus på att stödja våra enheter inom äldreomsorgen i deras systematiska kvalitetsarbete? Då ska du söka rollen som kvalitetssäkringssamordnare inom äldreomsorgen. Vi söker nu 2 medarbetare!

Bakgrund

Vård- och omsorgsförvaltningen har under vård- och omsorgsnämnden det samlade ansvaret för vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning. Inom äldreomsorgen finns vård- och omsorgsboende samt ordinärt boende där hemtjänst dag och natt, dagverksamhet, larm och förebyggande verksamhet ingår.
Det pågår en organisatorisk förändring just nu där äldreomsorgen håller på att utökas med Korttids-verksamheten, Intensiv hemrehabilitering, Nära-vård-team och Växelvård.

Området står inför stora utmaningar där demografi och kompetensförsörjning är några viktiga delar vilket ställer krav på förändrade arbetssätt. I förvaltningen och område äldre pågår ett aktivt arbete med att stärka den egna förmågan och öka brukarens självständighet utifrån individens behov i centrum, (IBIC).

Utifrån ett ständigt pågående förbättringsarbete har äldreomsorgen identifierat att verksamheterna och medarbetarna behöver ett utökat stöd för att kunna arbeta med IBIC fullt ut. Vi behöver tillhandahålla ett utökat stöd i att kunna sätta uppföljningsbara mål och delmål tillsammans med brukaren samt ge kompetenspåfyllnad i den sociala dokumentationen vilket är viktiga pusselbitar i att kunna ge en god och säker vård- och omsorg till våra brukare.

Inom äldreomsorgen finns en stor stolthet och arbetsglädje med starkt målfokus och en tydlig röd tråd, strategi och riktning i vart vi ska och vad vi vill. Vi erbjuder en stor frihet under ansvar med utrymme för självständigt arbete men är samtidigt tydliga med att arbetet därför kräver ett tydligt och högt eget ansvarstagande. Vi trivs på jobbet och har roligt, vilket både märks och uppmärksammas av andra.

Vi ser jättemycket fram emot att välkomna dig till den här nya och viktiga rollen.

ARBETSUPPGIFTER
Rollen som Kvalitetssäkringssamordnare inom Äldreomsorgen

Den här nya funktionen vi nu söker kommer att ha en verksamhetsnära roll där målet är att öka kvalitet och kompetens i våra verksamheter med fokus på social dokumentation och brukarindividuella mål. Du planerar och bedriver ditt arbete självständigt men i nära samarbete med de tre utvecklare som finns i ditt team och tar avstamp i det systematiska kvalitetsarbetet med analyser och resultat inom äldreomsorgen som bedrivs.

Du kommer även ha ett nära samarbete med kvalitetsombud, enhetschefer, medarbetare samt avdelnings- och verksamhetschef. Till rollen hör även att omvärldsspana och tillämpa tillgänglig forskning.

Arbetsuppgifterna innebär att:
- Stödja ca 35 enhetschefer och verksamheter inom ordinärt boende och vård- och omsorgsboende i social dokumentation.
- Stödja och utbilda äldreomsorgens kvalitetsombud i deras uppdrag.
- Stödja medarbetare i social dokumentation.
- Handleda medarbetare och arbetsgrupper exempelvis gällande bemötande och olika arbetssätt.
- Utbilda arbetsgrupper på uppdrag från enhetschef, avdelningschef eller verksamhetschef.
- Granska verksamheter på uppdrag av enhetschef, avdelningschef eller verksamhetschef.
- Samverka med äldreomsorgens utvecklare i olika frågor.

KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen ser vi att du har kandidatexamen som socionom eller beteendevetare, alternativt annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är även viktigt att ha intresse för äldreomsorgen. Utöver det har du både vana och erfarenhet av att använda IT i ditt dagliga arbete samt att dina språkkunskaper i svenska är mycket goda.

Vi ser med stor fördel på om du har tidigare erfarenhet av arbete inom äldreomsorgen. Det är även starkt meriterande om du har kunskap om MI (motiverande samtal), social dokumentation och Individens Behov i Centrum (IBIC), samt meriterande om du har kunskap om dokumentationssystemet VIVA.

Vi ser att erfarenhet av handledning, projektledning, förändringsarbete och motivationshöjande insatser kan vara en fördel för att lyckas i rollen som kvalitetssäkringssamordnare.

Utifrån att det pågår ett aktivt utvecklings- och förändringsarbete i organisationen, söker vi dig som är flexibel och drivs av att vilja förändra och vara en del i en stor förändringsprocess. Här får du möjlighet att vara med och skapa rollen som kvalitetssäkringssamordnare inom äldreomsorgen från början och tillsammans utveckla rollen i takt med den befintliga förändringsresan. Arbetet som görs detta år kommer sedan ligga till grund för vad som ska tas vidare kommande år framåt.

Personliga egenskaper väger tungt för tjänsten och vi ser gärna att du trivs i en roll där du får planera och arbeta självständigt utifrån uppsatta mål och att du tar eget ansvar och driver ditt arbete framåt. Du är pedagogisk och har en förmåga att skapa engagemang och delaktighet. Du får även energi av att arbeta tillsammans med andra och att se grupper utvecklas med din hjälp.

Du är prestigelös, social och modig och trivs med att träffa nya människor och grupper i arbetet. Det är också mycket viktigt att du klarar av att prioritera ditt arbete dels utifrån uppsatta mål men även utifrån verksamheternas behov.

Eftersom ditt arbete innefattar att granska dokumentation är du en person som har kunskap om de lagar och föreskrifter som gäller. Du behöver också kunna lyfta blicken och se helheten samt gärna vara lite kreativ och nytänkande.

Vi erbjuder dig en introduktion av våra utvecklare samt stöd att tillgå från våra befintliga kvalitetssäkringssamordnare på förvaltningen. Vi erbjuder även en arbetsplats med högt i tak, stor arbetsglädje samt ett starkt driv och engagemang för de vi är till för.

Är du intresserad? Då hoppas vi att just du söker!

ÖVRIGT
Vill du vara med och leda vägen?
Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.

Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52
Susanne Nickel

Therese Kristiansson
016-710 51 38
Namn på facklig företrädare lämnas vid förfrågan

Robert Isaksson
016-710 12 37
Sofia Kroné Karlsson (semester v.28-31, vid fråg

Ing-Britt Hagström
016-710 12 07
Fredrik Wetterling
016-710 26 42
Frågor gällande tjänsterna; kontaktpersoner är a

Jörgen Axelsson
016- 710 21 32

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Eskilstuna kommun
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 februari 2021
  • Ansök senast: 28 februari 2021

Besöksadress

63186 Eskilstuna
None

Liknande jobb


Facility Management Koordinator till Karolinska Universitetssjukhuset

Facility Management Koordinator till Karolinska Universitetssjukhuset

24 april 2024

15 mars 2024