Kvalitetssamordnare till verksamhetsområde Paramedicin

Kvalitetssamordnare till verksamhetsområde Paramedicin

Arbetsbeskrivning

Verksamhetsområde Paramedicin söker en kvalitetssamordnare som vill bidra till att utveckla och skapa kvalitet för våra patienter. Inom verksamhetsområde Paramedicin är "Rätt patient får rätt insats, i rätt tid" den målbild som ska prägla vårt arbete och förhållningssätt. Verksamhetsområdet består av sex enheter som jobbar med rehabilitering, utredning och behandling inom sluten- och öppenvård. Hela verksamhetsområdet består av dryga 180 medarbetare och chefer med kärnprofessioner inom arbetsterapi, logopedi, fysioterapi samt dietist och kuratorsverksamhet.

Är du en strukturerad och positiv person med ett starkt intresse för kvalitetsledningsarbete och patientsäkerhet? Är du engagerad och vill vara med och utveckla vården tillsammans med paramedicinska yrkesgrupperna? Då kanske du är rätt person i uppdraget som kvalitetssamordnare inom verksamhetsområde Paramedicin i Region Gävleborg.


ARBETSUPPGIFTER
Som kvalitetssamordnare inom verksamhetsområde Paramedicin kommer du att arbeta i verksamhetsområdets stab som idag består av kvalitetssamordnare, chefssekreterare och vårdutvecklare. Rollen är direkt underställd verksamhetschefen men du arbetar även i nära samarbete med vårdenhetscheferna.

I din roll ingår arbetet med att driva och följa upp utvecklingsaktiviteter utifrån verksamhetsområdets målstyrning. En annan central arbetsuppgift är arbetet med kontroll och uppföljning av ledningssystemet. Kvalitetssamordnaren är verksamhetsområdets kontaktperson för frågor som rör patientsäkerhet och i rollen ingår att följa kvalitetsparametrar, stötta enheterna i arbetet med avvikelser och i förekommande fall att utföra risk- och händelseanalyser. I rollen ingår även att omvärldsbevaka och återföra kunskap till verksamhetsområdet och ge förslag till och initiera förbättringsarbete.

Arbetet ställer höga krav på att du som person är serviceinriktad, flexibel, noggrann och har förmågan att samarbeta med andra.

Vanligt förekommande arbetsuppgifter är:
• Leda verksamhetens arbete med kvalitetsledningssystem, dokument- och målstyrning.
• Delta i stab- och ledningsgrupp.
• Samarbeta, utbilda och stödja chefer och medarbetare i kvalitetsarbetet, exempel dokumenthantering, kartläggning/beskrivning av uppdrag och prioriteringar, avvikelsehantering och identifiera förbättringsområden.
• Delta i arbetet för att skriva underlag till verksamhetsplan och årliga patientsäkerhetsberättelsen.
• Utredning och analyser av inträffade händelser och avvikelser tillsammans med berörda i verksamheten.
• Kontinuerligt arbeta för att främja den kunskapsbaserade vården inom verksamhetsområdets enheter.
• Omvärldsbevaka och vid behov ingå i nätverk utanför verksamheten


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som ser möjligheter och är drivande. Det är viktigt att du kan arbeta självständigt och på uppdrag utföra arbetsuppgifter inom tidsram, men att du har god förmåga att samverka och kommunicera med andra.

Du har ett legitimationsyrke inom hälso- och sjukvård eller högskoleutbildning motsvarande magisternivå med erfarenhet från hälso- och sjukvårdsverksamhet. Relevant påbyggnadsutbildning är meriterande. Det är en fördel om du tidigare har erfarenhet inom paramedicinskt yrke.

Det är viktigt att du kan lyssna in och vara uppmärksam på verksamhetens behov och att du kan vara med och skapa ett positivt och utvecklande arbetsklimat. Du har en god organisatorisk och administrativ förmåga, samt kan snabbt ställa om, prioritera och hantera flera parallella uppgifter. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska, har god datorvana och arbetar tryggt i Excel. Det underlättar om du har praktisk erfarenhet av våra IT-system; Platina, rapportsystemet Cyklop och målstyrningssystemet Stratsys. Vi ligger i framkant när det gäller digital utveckling och ser det som en fördel om du har intresse av att delta i utvecklingen av den digitala vården.

Det är en förutsättning att dina personliga egenskaper stämmer överens med Region Gävleborgs värdegrund: professionalism och ansvar, respekt och ödmjukhet, öppenhet och ärlighet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt då urval och intervjuer sker löpande.


ÖVRIGT
Region Gävleborg är en proaktiv samhällsaktör med erfarenheter som sträcker sig över 150 år. Vi bidrar till att skapa välfärd och livskraft för våra invånare och sätter deras bästa i fokus genom vår historia, vår framtidstro och dagens arbete. Vår värdegrund är professionalism och ansvar, respekt och ödmjukhet samt öppenhet och ärlighet.

Vi erbjuder hög kvalificerad kompetens inom hälso- och sjukvård, regiontrafik, kulturutveckling, folkbildning och regional utveckling som tillsammans ökar attraktionskraften för vår region.

Vi ger människor goda förutsättningar för ett aktivt liv med ökad livskvalitet. Det gör oss till en modern och livskraftig aktör som är under ständig utveckling och som visar på en stark framtidstro.

Med cirka 7 600 medarbetare är vi regionens största arbetsgivare som driver samhällsutvecklingen framåt för ett livskraftigt Gävleborg. Välkommen till oss!

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Vi har redan beslutat var vi vill synas med våra platsannonser samt vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa annonsplats eller tjänster för pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Sammanfattning

Liknande jobb


Projektsamordnare

Projektsamordnare

14 maj 2024

Säkerhetssamordnare

Säkerhetssamordnare

13 maj 2024