Lärare till mindre undervisningsgrupp

Arbetsbeskrivning

Sektor lärande, Resursteam Lerums kommun driver sedan sedan ett år tillbaka ett mycket intressant projekt som kallas Whynot school. Detta projekt riktas till elever med hög skolfrånvaro. Whynot school har som mål att få eleven i ett fungerande lärande. Att elever som skolvägrar studerar efter nationella mål för att nå behörighet till gymnasieskolan. Att elever upplever ett ökat välbefinnande i sin utbildningssituation. Att elevers insikt om studiernas betydelse för framtiden ökar. I elevarbetet deltar två lärare och en fältsekreterare. Genom att erbjuda möjligheter att delta i undervisning, helt eller delvis online, och med fokus på elevens intressen, vill vi öppna vägarna för lärande för en elevgrupp som är svår att nå med de ordinarie skolornas resurser. Mentorns roll är att upprätthålla en kontinuerlig kontakt med eleven. Kontakten kan ske via e-mail, telefonsamtal, SMS, chatt, videosamtal eller samtal i samband med personliga möten. Ett nära samarbete med elevens vårdnadshavare är av största vikt för att bygga upp en relation och ett ömsesidigt förtroende. Mentorn förväntas samarbeta med elevens hemskola och arbetslag för att hitta individuella lösningar för eleven utifrån hans/hennes önskemål och möjligheter. Fältsekreteraren skall fungera som en länk mellan hem, skola och andra samhällsinstanser. Fältsekreteraren står för den sociala stöttningen, tryggheten och har till uppgift att överbrygga de hinder som kan tänkas uppstå för eleven vid miljöbyte alternativt hjälpa eleven med att hitta tillbaka till vanliga fungerande rutiner. mer info: http://www.lerum.se/Invanarservice/Barn--Utbildning/Verksamhetsutveckling/Why-not-school/ Tjänsten riktar sig till dig som är behörig lärare och intresserad av att arbeta med ungdomar i behov av särskilt stöd. Du kommer att arbeta individuellt med elever, i en mindre undervisningsgrupp. Uppdraget kräver flexibilitet och ett genuint intresse att möta ungdomar utifrån deras individuella behov. Det är av stor vikt att du är bra på att skapa goda relationer och att du har fokus på bemötande och ett positivt förhållningssätt. Erfarenheter av liknande verksamhet är meriterande.

Artiklar i detta ämnet

  1. Skolans ansvar för fostran
  2. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lerums kommun
  • 1 plats
  • Heltid/Deltid
  • Publicerat: 17 december 2010
  • Ansök senast: 6 januari 2011

Liknande jobb


Specialpedagog/speciallärare Ref nr 2010-209

21 augusti 2010

Lärare

20 augusti 2010

Lärare 4-9, sv/so med kompetens inom IT

20 augusti 2010

Lärare i svenska och so

23 augusti 2010