Lärare/speciallärare inriktning ämnesområden, Solbackeskolans grundsärskola

Lärare/speciallärare inriktning ämnesområden, Solbackeskolans grundsärskola

Arbetsbeskrivning

I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.

Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.

Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, grundsärskolan, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.

Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning

ARBETSUPPGIFTER
Solbackeskolan är en mångkulturell skola där alla elever ska få möjlighet att utveckla goda kunskaper och social mognad. På skolan går ungefär 220 elever från förskoleklass upp till årskurs 6. Solbackeskolan har grundsärskola och grundskola. De flesta av eleverna i särskolan läser enligt ämnesområden.

På Solbackeskolan har vi god samverkan mellan grundskolan och särskolan för att hitta former som utvecklar varje elev på bästa sätt. Skolan arbetar aktivt och strukturerat med kommunikation och språkutveckling och vi använder oss mycket av moderna digitala hjälpmedel som stöd för att nå målen.

Du kommer att arbeta i arbetslag som gemensamt ansvar för en grupp elever. I särskolan har vi heldagsomsorg för barn som har funktionsnedsättning och jobbar inkluderande utifrån elevens förutsättningar.

Hos oss får du möjlighet till ett varierande arbete med mycket samarbete och kreativitet där du som medarbetare får vara delaktig i att utveckla vår verksamhet.

Vi tycker att värdegrundsarbetet, bemötande och förhållningssätt är viktiga. De senaste läsåren har vi haft detta som ett prioriterat område för all personal på skolan. I detta förbättringsarbete samarbetar vi med Närhälsan och följer en modell som heter PALS. PALS är en evidensbaserad skolmodell som systematiskt och strategiskt arbetar med skolpersonalens förhållningssätt och bemötande för att minska beteendeproblem i skolan och öka elevernas skolprestationer. Genom positivt beteendestöd skapas god inlärningsmiljö och goda relationer mellan personal och elever. Vi vill gärna att du som söker berättar vad värdegrundsarbete och ett bra bemötande betyder för dig!

Vi arbetar mycket med att få fler elever i rörelse! I augusti 2018 startade vi, som första skola i Sverige, upp The Daily Mile. Kort sagt betyder det att vi rör på oss 15 minuter "extra" varje dag. Vi jobbar med att eleverna ska vara fysiskt aktiva vid utevistelse och ha en rast-pedagog som driver det arbetet. Vi samarbetar med idrottsföreningar som till exempel erbjuder verksamhet på skolan under skoldagens slut/på fritidstid.


KVALIFIKATIONER
Till denna tjänst söker vi dig som har erfarenhet och kompetens att arbeta med elever i behov av särskilt stöd i särskolan. Ett krav är att du är legitimerad lärare och det är meriterande om du har behörighet för grundsärskolan. Det är också meriterande med erfarenhet av arbete med elever med flerfunktionsnedsättningar. Erfarenhet av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) är av stor vikt.

Som person är du lugn, stabil och lyhörd och har förmågan att skapa en trygg miljö för alla elever där barnens utveckling och lärande står i fokus. Du ser fördelarna med att samarbeta i arbetslag och är duktig på att skapa goda relationer till elever, kollegor och vårdnadshavare. I denna roll behöver du ha en förmåga att prioritera och anpassa ditt arbetssätt och undervisning efter elevernas och verksamhetens behov. Du behöver ha ett genuint intresse av att utveckla verksamheten tillsammans med våra elever och de olika personalkategorierna. Du behöver ha en öppenhet och nyfikenhet för pedagogiska utmaningar för att möta elever med flerfunktionsnedsättningar.

Du kommer gärna med idéer och nya tankesätt för att hela tiden driva arbetet framåt och vara med och utveckla samverkan mellan grundsärskola och grundskola. Ett inkluderande arbetssätt ser du som en tillgång och med din kreativitet skapar du engagemang och motiverar till lärande.

Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.

Välkommen med din ansökan!

Tjänsten tillsätts under förbehåll att den inte tas i anspråk av interna skäl.

ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.

Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Artiklar i detta ämnet

  1. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Sammanfattning

Liknande jobb


Speciallärare, med inriktning intellektuell funktionsnedsättning

Speciallärare, med inriktning intellektuell funktionsnedsättning

24 april 2024

Speciallärare till anpassad gymnasieskola

Speciallärare till anpassad gymnasieskola

24 april 2024

Speciallärare

Speciallärare

24 april 2024

Lärare till anpassad grundskola  ämnesområden

Lärare till anpassad grundskola ämnesområden

24 april 2024