OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ARBETSUPPGIFTER <b>KTH Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad söker Lektor i Bygg- och fastighetsekonomi (VL 2009-0020)</b> <i>KTH är Sveriges största tekniska universitet. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap och teknik till arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, arbetsvetenskap och miljöteknik. Här finns cirka 12 000 helårsstudenter, 1 400 forskarstuderande och 3 100 anställda. Skolan för Arkitektur och samhällsbyggnads verksamhet handlar om framtidens samhälle, om hur våra städer, byggnader och infrastruktur skall vara utformade. Den handlar om tillväxten, tekniken och miljön och om etiska avväganden och risker. Våra utbildningsprogram och vår forskning omfattar såväl teknik som humaniora och samhällsvetenskap. Avdelningen för Bygg- och fastighetsekonomi, vid Institutionen för Fastigheter och Byggande, bygger på en bred kunskaps- och kompetensbas. Avdelningen är en av världens största fastighetsekonomiska miljöer när det gäller examina från grundutbildning och forskarutbildning. Totalt finns 25 anställda varav sju är disputerade forskare/lärare. Avdelningens undervisning och forskning omfattar områden som fastighetsföretagande, urban och regional utveckling samt bostadsekonomi, baserat främst på företagsekonomiska och nationalekonomiska teorier.</i> <b>Ämnesbeskrivning</b> Ämnesområdet för lektoratet är kalkylering, fastighetsvärdering, prisbildning och cykler på fastighetsmarknaden. KVALIFIKATIONER <b>Behörighet</b> För behörighet att anställas som lektor krävs avlagd doktorsexamen eller motsvarande vetenskaplig kompetens, genomgången högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande kunskaper samt pedagogisk skicklighet. <b>Bedömningsgrunder</b> Den sökande kan ha antingen en nationalekonomisk forskningsprofil med inriktning mot mikro- och makroekonomiska perspektiv eller en företagsekonomisk forskningsprofil med inriktning mot kalkylering och styrning av fastighetsföretag. Lika stor vikt kommer att läggas vid den sökandes förmåga att dels kunna genomföra utbildning av hög kvalitet inom såväl grundnivå som avancerad nivå och forskarnivå, dels bedriva forskning på hög internationell nivå. Som särskild bedömningsgrund kommer graden av intresse och förmåga till pedagogiskt utvecklings- och förnyelsearbete, liksom förmåga att initiera och driva egna forskningsprojekt, att tillmätas stor vikt. Förmåga att undervisning på svenska i de lägre årskurserna på KTH är ett krav. Vidare beaktas förmåga till samverkan med det omgivande samhället och förmåga att informera om forskning och utvecklingsarbete. <i>KTH har höga ambitioner när det gäller mångsidig kompetensförsörjning och välkomnar därför sökande som kompletterar vårt lärosäte med avseende på jämställdhet och mångfald.</i>