Materialkonsulent - länken mellan upphandlingsenheten och vården

Materialkonsulent - länken mellan upphandlingsenheten och vården

Arbetsbeskrivning

I Region Kronoberg kan du trivas, växa och påverka. Tillsammans arbetar vi för att nå visionen "Ett gott liv i ett livskraftigt län".

Upphandlingsenheten är en del av ekonomi- och planeringsavdelningen inom regionstaben som arbetar för att effektivisera, utveckla och öka affärsmässigheten av inköp i Region Kronoberg. Enheten består av knappt 20 medarbetare och finns placerade i Regionhuset i Växjö.

På enheten har vi flera olika uppdrag där majoriteten jobbar som upphandlare, men vi har även materialkonsulenter och administrativa assistenter på enheten.

ARBETSUPPGIFTER
I din roll som materialkonsulent jobbar du tillsammans med de verksamheter inom vården som har patientkontakt, där du stöttar personal i deras användning av upphandlat patientnära material. Du är delaktig i analys- och upphandlingsfasen samt under det upphandlade materialets hela avtalstid.

Arbetet som materialkonsulent innebär i huvudsak att:

• tillsammans med referensgrupp besluta om val av sortiment.
• analysera olika produktområden, verksamhetsbehov och leverantörsmarknader.
• inventera vårdens produktspecifika behov och vara ett stöd till expertgruppens framtagande av kravspecifikation.
• planera produkttester, utvärdera och sammanställa resultat tillsammans med upphandlare och expertgrupp.
• analysera nya produkter under avtalsperioden och föreslå utbyten.
• följa utveckling gällande vård, metoder, produktförändringar, lagar, standards och föreskrifter.
• informera och vara rådgivande om upphandlade produkter till berörda parter i vården.
• följa upp hur verksamheten nyttjar upphandlat sortiment samt medverka till förbättringar genom hospiteringar i vårdens olika verksamheter.
• vara behjälplig att förmedla kontakt med leverantör vid avvikelser/reklamationer/säkerhetsmeddelanden.
• Upprätthålla en kontinuerlig kontakt med vården och leverantörer kring produktrelaterade frågor.


KVALIFIKATIONER
För denna tjänst krävs att du är legitimerad sjuksköterska. Vi ser även att du:

• har lång klinisk erfarenhet
• är grundutbildad inom lagom om offentlig upphandling
• har erfarenhet av arbete när det gäller upphandlingsprocessens moment såsom stöd till expertgrupp vid kravspecifikationsarbete, val av utvärderingsmodeller samt testmetoder.
• har erfarenhet av att planera och organisera större projekt såsom upphandling av patientnära förbrukningsmaterial och att organisera och planera utbildningsinsatser och utställningar gällande medicintekniskt patientnära material.

Praktisk erfarenhet av LOU och upphandlingsarbete är önskvärt.

För att lyckas i rollen behöver du vara serviceinriktad, strukturerad och tycka om att informera/utbilda såväl enskilda individer som hela grupper. Vi ser också att du är mål- och resultatinriktad, har en god samarbetsförmåga och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Du har god datorvana med erfarenhet av arbete i olika IT-system samt har ett intresse för upphandlingsfrågor. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Körkort krävs då resor kommer att ingå i tjänsten.


ÖVRIGT
Bifoga relevanta utbildningsbevis/betyg.
Vi kommer att tillämpa löpande urval under ansökningstiden.

Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771-693 693.

Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen.

Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.

Artiklar i detta ämnet

  1. Sjukskrivningsepidemi i Sverige

Kontaktpersoner på detta företaget

Avdelningschef Malin Wass

HR - Specialist Josefina Ågren
0470- 58 25 80
Enhetschef Agneta Karlsson
0470-588537
HR-chef Susann Ingvarsson
0470-58 62 05
Kommunikationsdirektör Maria Granath

Tandvårdsdirektör Annika Kahlmeter
0470-588930
HR-direktör Caroline Gabrielsson Palmqvist
0470-588576
Avdelningschef Malin Wass
0470 - 58 64 17
Regiondirektör Martin Myrskog

Ordförande för revisionen Peter Löfström

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Region Kronoberg, Regionstab
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 oktober 2021
  • Ansök senast: 31 oktober 2021

Besöksadress

Nygatan 20 Växjö
None

Postadress

Region Kronoberg
Växjö, 35231

Liknande jobb


17 maj 2024

17 maj 2024