Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Social resursförvaltning erbjuder göteborgarna många olika tjänster inom det sociala området. Det gör vi som ett stöd till stadsdelarna som har det yttersta ansvaret för sina invånare. Våra verksamheter är ofta specialiserade och unika och vänder sig till alla eller stora grupper av göteborgare.
Vi är drygt tusen anställda som arbetar med missbruk, hemlöshet, utsatta barn och familjer, fältarbete, funktionsnedsättning och mycket mer. Vår vision lyder: Tillsammans har vi kraft att skapa nya möjligheter i människors liv. I ett hållbart Göteborg finns det plats för alla". Vill du vara med oss och bidra till att visionen blir verklighet?
Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att bidra till en bättre spegling av befolkningsstrukturen i Göteborg.




ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en nämndsekreterare då vår nuvarande kommer att gå i pension. Du kommer att organisatoriskt tillhöra enheten Verksamhetsstöd och samarbeta tätt med enhetschefen och förvaltningsdirektören. Som nämndsekreterare kommer du att ha fokus på handläggning av ärenden och stödja förvaltningens chefer och handläggare inom området. Du ska också ansvara för delegationsförteckning, dokumenthanteringsplan, arkiv och uppgifter enligt personuppgiftslagen (PUL). Du kommer att arbeta tätt ihop med registrator och nämndadministratör som avlastar dig flera rent administrativa uppgifter.
Vanligaste arbetsuppgifter:
• Vara sekreterare vid nämndsammanträden och ge god service till politikerna i samband med dessa
• Ansvara för nämndprocessen och säkerställa att handlingar till nämnden är korrekta och klarspråkade
• Stödja chefer och handläggare som expert och bollplank i handläggningsprocessen
• Ansvara för att nödvändig information, riktlinjer och rutiner om nämndarbetet finns tillgängligt och kommuniceras till berörda målgrupper
• Ge stöd till chefer i juridiska frågor
• Ansvara för juridisk omvärldsbevakning och hålla förvaltningen uppdaterad om utveckling inom området
• Ge utbildningar i offentlighet och sekretess, ärendehantering, ny lagstiftning m.m.
• Ibland utföra uppgifter som ligger utanför uppdraget men som är viktiga för verksamheten


KVALIFIKATIONER
Du skall ha lämplig högskoleutbildning, såsom jurist eller examen i offentlig förvaltning och gärna längre erfarenhet av arbete som nämndsekreterare. Du har goda kunskaper i kommunallag, förvaltningslag, grundlagarna och du skriver lättförståelig och felfri svenska.
Det är viktigt att du kan organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt och att du är van att arbeta självständigt. Du ska ha vana att arbeta med IT och databaser.

Vi förutsätter att du som person är strukturerad, kvalitetsmedveten, kommunikativ och stresstålig. Du har känsla för service och har lätt för att samarbeta med andra.


ÖVRIGT
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med rekryteringen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Pernilla Halmedal
031-3679428
Christina Matsdotter
0707-85 45 19
Anna Ström

Verónica Morales
031-3679009
Brith Holm

Ingvar Johansson

Christina Matsdotter
031- 367 94 60
Sven-Johan Dahlstrand
031-3679860
Jakob Kilner
031-367 91 08
Karolina Pettersson
031-3685754

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs stad, Social Resursförvaltning
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse, tidigast i november.
  • Publicerat: 24 juni 2015

Besöksadress

40482
None

Postadress

None
., .

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024