Nämndsekreterare till Socialförvaltningen

Nämndsekreterare till Socialförvaltningen

Arbetsbeskrivning

I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.

Är du intresserad av ett arbete där du får bidra till vårt viktiga uppdrag och vara en del av den demokratiska processen mellan tjänstemän och politiker? Då kan detta vara rätt jobb för dig!

Socialförvaltningen arbetar mot två nämnder: Socialnämnden och Vård- och omsorgsnämnden. Rollen som nämndsekreterare ingår i Enhet för Förvaltningsstöd, enheten består idag av 25 personer personer som leds av Biträdande Socialdirektör. Förvaltningsstöd är en engagerad arbetsgrupp med god kollegial sammanhållning.

Ditt nya jobb
Som nämndsekreterare är du en viktig länk mellan förvaltningschef, handläggare, nämndens ordförande och övriga förtroendevalda. Du samordnar och ansvarar för hela processen inom nämndadministration vilket bland annat innebär diarieföring, beredning, planering, skicka ut kallelser, skriva protokoll, bevakning, expediering, utlämning av handlingar, arkivering och arvodesregistrering till förtroendevalda. Du kommer ansvara för båda nämnderna och delta vid beredningsmöten; inför nämnd, tjänstemannaberedning, och presidieberedning. I tjänsten ingår olika mindre sekreteraruppdrag och du kommer även arbeta med diarieföring som rör hela socialförvaltningen. I det uppdraget ingår hantering av nämndernas digitala brevlåda, diarieföring av handlingar och ärenden samt utlämnande av allmänna handlingar.

Nämndsekreterarna ansvarar för arkiveringen av nämndens dokument. I frågor som rör informationshantering och arkivering samverkar du med förvaltningens jurist och medarbetarna på kommunkansliet. Nämndens sammanträde sker på kvällstid en gång per månad.

Din profil
Vi ser gärna att du har en högskoleutbildning med inriktning statsvetenskap, offentlig förvaltning, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer är relevant för tjänsten. Alternativt ser vi att du har motsvarande arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer är likvärdig. Du har god kunskap om kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen. Har du erfarenhet av arbete i politiskt styrd organisation, nämndadministration och myndighetsutövning ses det som meriterande.

Du behärskar officepaketet och har möjlighet att snabbt sätta dig in i administrativa system. Erfarenhet av system för ärende-, arkiv- och dokumenthantering är meriterande.

För dig är det viktigt med ordning och reda och du är en person som är noggrann och ansvarsfull. Du har ett systematiskt arbetssätt och är bra på att organisera och strukturera ditt arbete. Du trivs i en administrativ roll där du får arbeta med många parallella uppdrag och har god förmåga att prioritera mellan dina arbetsuppgifter. Rollen innebär många kontakter i det vardagliga arbetet. Samtidigt som du är bra på att arbeta självständigt behöver du därför också vara prestigelös, serviceinriktad och ha god samarbetsförmåga. Du delar med dig av dina kunskaper och bidrar gärna med förslag till utveckling och förbättringar.

Som person är du ansvarstagande och strukturerad, och ser helheten samtidigt som du är noggrann med detaljer. Du är stabil och serviceinriktad och har förmåga att behålla professionalitet även under utmanande omständigheter såsom korta tidsramar. Vidare har du en god språklig analytisk förmåga och lätt för att utrycka dig i svenska språket i tal och skrift. Personlig lämplighet kommer att väga tungt vid tillsättningen.

Anställningens omfattning
Heltid

Anställningsform
Tillsvidare 

Tillträde
Omgående, eller enligt överenskommelse 

Sista ansökningsdag
2023-05-23

Visst låter det spännande? Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.

Gå gärna in och läs mer på osteraker.se/jobbaiösteråker

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på vår webbplats.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.


Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka.

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne  Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica  Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf  Carlqvist, SSR
08-540
Daniela  Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 maj 2023
  • Ansök senast: 8 juni 2023

Besöksadress

Österåker 18486 Österåker
None

Postadress

Hackstavägen 22
Åkersberga, 18486

Liknande jobb


Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

2 maj 2024

26 april 2024

15 april 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

31 januari 2024