Nämndsekreterare/utredare

Arbetsbeskrivning

Vill du jobba på en plats med optimism och framåtanda? Där saker och ting händer och där du som medarbetare kan trivas och utvecklas? Då är Falkenbergs kommun något för dig.

Falkenberg är en stad på attraktiva västkusten som befinner sig i ständig utveckling. Vi bygger nya bostadsområden, utvecklar våra verksamheter och fler och fler väljer att flytta hit. Det finns också goda möjligheter att pendla till Falkenberg.

Att vara anställd hos oss innebär många möjligheter med chans att kunna växa och utvecklas oberoende av yrkesval. Vi vill skapa en hållbar framtid för vår miljö, våra medarbetare, för våra barn, ungdomar och gamla.

Vi tycker att Falkenbergs kommun som arbetsplats blir bättre av mångfald och söker därför människor med olika bakgrund och erfarenhet.

Vill du vara med och utveckla vår verksamhet?

Barn- och utbildningsförvaltningens kansli är den centrala enheten med ca 20 medarbetare vars uppdrag är att arbeta med övergripande frågor kring förskola och skola.

ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare ansvarar du för administrationen kring nämnd och beredning, vilket bland annat innebär beredning av ärenden, formalia kring beslutsunderlag, planering, administration och sekreterarskap på sammanträden. Du säkrar att den politiska gången följs i enlighet med kommunallag och andra aktuella styrdokument. Du handlägger också vissa utredningsuppdrag såsom svar på motioner och remisser. Tjänsten innehåller också utvecklingsarbete gällande nämndprocessen och ärendehantering. Arbetet sker både självständigt och i nära samarbete med medarbetare inom barn- och utbildningsförvaltningen.
I tjänsten ingår också att fungera som ett juridiskt stöd till förvaltningen i såväl skoljuridiska som förvaltningsrättsliga frågor. Du är behjälplig, samordnar, handlägger och säkerställer juridiska ärenden, liksom bevakar lagstiftningen inom förvaltningens verksamhetsområde.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom juridik, statsvetenskap, offentlig förvaltning eller annan lämplig akademisk utbildning. Du har erfarenhet av att arbeta i politiskt styrda organisationer och har goda kunskaper i kommunalrätt, offentlighet och sekretess och gärna skollagstiftning. Du är noggrann, kvalitetsmedveten, ansvarskännande, och initiativrik. Du kan arbeta självständigt och har dessutom en god samarbetsförmåga. Du är bra på att skapa strukturer och ordning och reda för ärendeprocessen. Då arbetet innebär att behandla och producera formella texter är det av största vikt att du har en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du bidrar också till ett ständigt förbättrings- och förändringsarbete. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Inom våra verksamheter gäller lagen om registerkontroll (SFS 2000:873). Ytterliggare information ges i samband med eventuellt anställningserbjudande.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av redan befintlig personal.


I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer.

Kontaktpersoner på detta företaget

Arja Holmstedt-Svensson
0346-88 64 35
Majlis Wolfhagen
0346-88 63 63
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
0346-886000
Kontorschef Majlis Wolfhagen
0346-88 63 63
Verksamhetsekonom Hillevi Petersson
0346-88 62 02
Verksamhetsekonom Malin Andersson
0346-88 64 07
Förvaltningsekonom Hillevi Petersson
0346-88 62 02
tf förvaltningschef Majlis Wolfhagen
0346-88 63 63
tf förvaltningschef Majlis Wolfhagen

Personalsekreterare Gunilla Johansson
0346-88 62 97

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falkenbergs kommun, Barn och utbildningskansliet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Vi tillämpar individuell lönesättning Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 15 juni 2016

Besöksadress

31180 Falkenberg
None

Postadress

None
Falkenberg, 31180

Liknande jobb


Beredskapssamordnare

Beredskapssamordnare

20 maj 2024

Handläggare vårdgaranti

Handläggare vårdgaranti

17 maj 2024

Beredskapshandläggare

Beredskapshandläggare

17 maj 2024