Överförmyndarhandläggare

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och utveckla koncernen Karlstads kommun?
Hos oss får du 7 000 arbetskamrater inom 600 olika yrken. Tillsammans arbetar vi för att uppnå visionen om att skapa tillväxt och en god livskvalitet med målet att bli 100 000 invånare.
Vi arbetar också aktivt för att ta till vara de kvaliteter som jämställdhet och mångfald tillför arbetslivet.

Kommunledningskontoret arbetar på kommunstyrelsens uppdrag med att analysera, driva på och bevaka utvecklingen och tillväxten i Karlstad och regionen. Det gör vi bland annat genom att samverka med näringslivet och andra kommuner. Vi ansvar för ekonomi- och verksamhetsstyrning, redovisning och bokslut. Vi arbetar också med juridisk rådgivning, arbetsrätt, avtalsfrågor, ledar- och medarbetarutveckling och strategier för jämställdhet och mångfald. Dessutom samordnar vi kommunens kommunikationsarbete och IT-verksamhet.

Överförmyndarnämnden är en av tolv nämnder i Karlstads kommun. Nämndens huvuduppgift är att utöva tillsyn och kontroll enligt de regler i Föräldrabalken som gäller förmyndare, gode män och förvaltare.
Karlstad-Hammarö överförmyndarnämnd leder arbetet för kansliet som för närvarande har sju medarbetare.

ARBETSUPPGIFTER
Du kommer självständigt att utföra arbetsuppgifter som bland annat att utöva tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare, ansöka hos tingsrätten om anordnande och upphörande av godmanskap och förvaltarskap, rekrytering av gode män och förvaltare med mera.
I uppgiften att utöva tillsyn ingår bl.a. att utföra granskning av årsredovisningar eller sluträkningar. I arbetsuppgifterna ingår även att stödja förmyndare, gode män och förvaltare i sina uppdrag.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är högskoleutbildad inom rättsvetenskap, ekonomi eller har socionomexamen. Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning, helst från överförmyndarverksamhet.
Du har lätt för att samarbeta och har ett strukturerat arbetssätt med förmåga att motivera och engagera. Du är van vid att hantera många kontakter, är kommunikativ och uttrycker dig väl i både tal och skrift.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Kontaktcenter Ann Salomonsson
054-540 10 62
Gruppchef Monica Bergergård
054-540 80 54
IT-chef/CIO Inge Hansson
054-540 12 13
Qtym Peter Finell
054-14 18 08
KS ordförande Per-Samuel Nisser
070-689 39 39
KS vice ordförande Lena Melesjö Windahl
070-543 71 32
Kommunalråd Peter Kullgren
070-532 77 00
Upphandlingschef Jerker Bäckström
054-540 10 50
Upphandlingskonsult Pär-Åke Andersson
054-540 10 51
Enhetschef Lotta Wahlén
054-540 12 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Karlstads kommun, Kommunledningskontoret
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Varaktighet 6 månader, tillträde enligt överenskommelse,
  • Publicerat: 25 juli 2014

Besöksadress

Kontaktcenter, Västra Torggatan 26 Karlstad
None

Postadress

Stadshuset, Drottninggatan 32
Karlstad, 65184

Liknande jobb


Fordonshandläggare/ Arbetsmarknadskonsulent

17 juni 2024

Handläggare (tidsbegränsad)

Handläggare (tidsbegränsad)

14 juni 2024

Handläggare för projektstöd

Handläggare för projektstöd

14 juni 2024