Överförmyndarhandläggare

Arbetsbeskrivning

Söker du ett arbete där du själv får växa samtidigt som du bidrar till att skapa välfärd? Där du har möjlighet att påverka och göra skillnad för såväl medborgare som företagare och föreningar? Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats där du kan utvecklas och där vi tillsammans bidrar till att uppfylla stadens vision.

Mölndal Vision 2022, kan sammanfattas med orden ”Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker vi Västsverige.” Mölndals stad har drygt 5200 medarbetare inom en mängd olika yrken som alla arbetar för att skapa välfärd för Mölndals 63 000 invånare och alla de människor som arbetar och verkar i staden. Vill du vara med?

ARBETSUPPGIFTER
Överförmyndarnämnden är en kommunal tillsynsmyndighet och har som uppgift att kontrollera det arbete som gode män, förvaltare och förmyndare utför för omyndiga barns och huvudmäns egendom. Verksamheten styrs huvudsakligen av reglerna i Föräldrabalken, Förmynderskapsförordningen och Förvaltningslagen.

Överförmyndarenheten söker en handläggare med goda juridiska och ekonomiska kunskaper. I arbetsuppgifterna ingår självständigt beslutsfattande och tillsyn i frågor som överförmyndaren ansvarar för, göra juridiska bedömningar och handlägga kvalificerade ärenden. I arbetet ingår även att granska redovisningshandlingar, skriva ansökningar och yttranden till domstol samt i förekommande fall företräda myndigheten i domstol.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har juridisk högskoleutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig samt erfarenhet av juridiskt arbete. Erfarenhet från kommunal eller offentlig förvaltningen och därigenom förståelse för hur det är att arbeta i en politiskt styrd verksamhet är en merit.

Du är social och tycker om att hantera människor i olika situationer utifrån ett tillsynsperspektiv. Tjänsten förutsätter initiativförmåga, förmåga att arbeta strukturerat och självständigt i ett högt tempo samt ett positivt förhållningssätt till förändringsarbete. Du är en van IT-användare, analytisk och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Samarbete är viktigt inom enheten och vi ser därför teamkänsla som en betydelsefull egenskap. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi kommer att göra löpande urval så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt

Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet ha vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Juridik- och upphandlingsavdelningen Henriette de Maré
031 - 315 12 74
SACO Annika Håkansson

Vision Maka Achalbedachvili
031-315 10 28
Upphandlingschef Christian Larsson
031-315 12 71
Enhetschef Överförmyndarenheten Annika Ewe
031-315 18 81
Tf Upphandlingschef Jonna Eriksson
031-315 12 79

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Mölndals stad, Juridik och upphandling
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 15 juni 2016

Besöksadress

Göteborgsvägen 11-17 43182 Mölndal
None

Postadress

Göteborgsvägen 11-17
MÖLNDAL, 43182

Liknande jobb


Forskningsrådgivare internationell forskningsfinansiering

Forskningsrådgivare internationell forskningsfinansiering

3 juni 2024

Utredare/utvecklare inom huvuduppdrag Kommunledning

Utredare/utvecklare inom huvuduppdrag Kommunledning

3 juni 2024

Vikariat för handläggare

3 juni 2024