Överförmyndarhandläggare - vikariat

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa bra dagar för Karlstadsborna och samtidigt utveckla koncernen Karlstads kommun? Du får 7 000 arbetskamrater som tillsammans hjälps åt i det viktiga arbetet med att förverkliga vår vision om tillväxt och god livskvalitet.

Kommunledningskontoret arbetar med ledning, styrning och uppföljning av kommunens verksamheter. Vi arbetar också med att driva på utvecklingen och tillväxten i Karlstad i samarbete med näringslivet och andra aktörer. Bland våra 200 medarbetare finns många olika kompetenser och verksamhetsområden, till exempel ekonomi- och verksamhetsstyrning, juridik, upphandling, ledar- och medarbetarutveckling, kommunikation och IT-verksamhet.

Överförmyndarnämnden är en av tolv nämnder i Karlstads kommun. Nämndens uppgift är att utöva tillsyn och kontroll enligt de regler i föräldrabalken som gäller förmyndare, gode män och förvaltare.
Karlstads-Hammarö överförmyndarnämnd leder arbetet för överförmyndarkansliet som för närvarande har sju medarbetare.


ARBETSUPPGIFTER
Du kommer självständigt att utföra arbetsuppgifter som att utöva tillsyn över gode män, förvaltare och förmyndare, ansöka hos tingsrätten om anordnande och upphörande av godmanskap och förvaltarskap, rekrytering av gode män och förvaltare med mera.
I uppgiften att utöva tillsyn ingår bland annat att utföra granskning av årsräkningar och sluträkningar. I arbetsuppgifterna ingår även att stödja gode män och förvaltare i sina uppdrag.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen inom rättsvetenskap, ekonomi eller har en socionomexamen eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning, helst från överförmyndarverksamhet.
Du har lätt för att samarbeta och du har ett strukturerat arbetssätt med förmåga att motivera och engagera. Du är van vid att hantera många kontakter, är kommunikativ och uttrycker dig väl i både tal och skrift.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Kontaktcenter Ann Salomonsson
054-540 10 62
Gruppchef Monica Bergergård
054-540 80 54
IT-chef/CIO Inge Hansson
054-540 12 13
Qtym Peter Finell
054-14 18 08
KS ordförande Per-Samuel Nisser
070-689 39 39
KS vice ordförande Lena Melesjö Windahl
070-543 71 32
Kommunalråd Peter Kullgren
070-532 77 00
Upphandlingschef Jerker Bäckström
054-540 10 50
Upphandlingskonsult Pär-Åke Andersson
054-540 10 51
Enhetschef Lotta Wahlén
054-540 12 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Karlstads kommun, Kommunledningskontoret
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: 2016-10-03 Anställningen avser ett vikariat., upphör: 2017-05-05 .
  • Publicerat: 2 maj 2016

Besöksadress

Kontaktcenter, Västra Torggatan 26 Karlstad
None

Postadress

Stadshuset, Drottninggatan 32
Karlstad, 65184

Liknande jobb


Fordonshandläggare/ Arbetsmarknadskonsulent

17 juni 2024

Handläggare (tidsbegränsad)

Handläggare (tidsbegränsad)

14 juni 2024

Handläggare för projektstöd

Handläggare för projektstöd

14 juni 2024