Personlig assistent till Vikingagatans autismenhet

Arbetsbeskrivning

Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda hållbara möten med invånare, brukare och kunder.

I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi är en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 8 500 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap/ledarskap och Modiga idéer.

Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!

Vård- och omsorgsförvaltningen har under vård- och omsorgsnämnden det samlade ansvaret för vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen är organiserad i uppdrag, biståndskontor och utförare samt tre stabsenheter ekonomi, HR och nämnd- och ledningskansli.

Autismenheten arbetar för att skapa förutsättningar och möjligheter för att brukarna ska få ett så självständigt liv som möjligt. Arbetet sker strukturerat utifrån ett pedagogiskt förhållnings- och arbetssätt. Inom Autismenheten finns egna utbildningsinsatser.

ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och skapa värde i människors vardag? Brinner du för omsorg och är intresserad av autism eller psykiatri? Då ska du söka tjänsten som personlig assistent hos oss på Vikingagatans autismenhet!

Som personlig assistent inom Autismenheten arbetar du med att stödja brukaren i sin vardag. Du arbetar därmed med att skapa förutsättningar för brukaren att förstå och klara sin vardag. Syftet med arbetet är att skapa och utveckla brukarens delaktighet och självständighet kring vardagliga moment. I arbetet är din uppgift att tillsammans med brukaren delta och bevara meningsfulla aktiviteter, både på fritiden och i daglig verksamhet. Dessa aktiviteter bygger starkt på individanpassning.


Autismenhetens verksamhet arbetar enligt pedagogiskt förhållnings- och arbetssätt, där genomförandeplanen är grunden. Därmed är den anpassad för att ge brukarna en meningsfull vardag i närmiljön. Vi dokumenterar enligt de regler och riktlinjer som finns, daganteckningar och genomförandeplaner. Ditt arbete sker självständigt tillsammans med brukaren i hemmiljö, men viss dubbelbemanning kan förekomma.

I din roll som personlig assistent ingår du i ett team med två brukare. Däremot sker arbetet inte med dem båda samtidigt, utan aktiviteterna är uppdelade. Vanliga arbetsuppgifter är att stötta brukaren i vardagen med omvårdnad, hushållsgöromål och fritidsaktiviteter. Allt arbete sker i enighet med tydliggörande pedagogik och ett strukturerat arbetssätt.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har avslutad gymnasieutbildning, gärna omvårdnadsprogrammet eller pedagogisk utbildning. Alternativt har du arbetslivserfarenhet som vi bedömer som likvärdig. Meriterande för tjänsten är erfarenhet av att ha arbetat med personer med autism eller andra neuropsykiatriska tillstånd. Har du även erfarenhet av att arbeta utifrån ett pedagogiskt förhållnings- och arbetssätt ser vi det som en fördel. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med genomförandeplaner och dokumentation enlig ICF. Du är trygg med att använda IT som ett hjälpmedel i ditt arbete. Eftersom det ingår i tjänsten att köra bil behöver du ha B-körkort med manuell växellåda.

För oss är personlig lämplighet avgörande för tjänsten. För att lyckas i rollen som personlig assistent ser vi gärna att du har brukarfokus och engagemang för målgruppen. Du har lätt för att ta kontakt med andra människor och sätta dig in i andra personers känslor och beteende. Du är van att arbeta utifrån ett strukturerat arbetssätt och involverar gärna andra i ditt arbete. Du är en lugn person som inte låter sig nedslås av kritik eller nederlag. Du kan även möta arbetets alla moment och händelser på ett professionellt och behärskat sätt.

Vi ser gärna att du är en drivande person som vill bidra till utvecklingen i verksamheten, och för att tillmötesgå våra brukares önskemål söker vi framförallt kvinnliga assistenter.

Välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer.

För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Artiklar i detta ämnet

  1. Sjukfrånvaror hos invandrade kvinnor

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringskonsult Therese Klingmalm
016-710 51 38
Enhetschef Maria Englund
016-710 22 25
Rekryteringskonsult Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52
Rekryteringskonsult Isabel Kjellberg
016-710 17 02
Ring mån-tors 08:00-10:00 och fre 08:00-09:00 Tim- och sommarjobb
016-710 70 99
Rekryteringskonsult Robert Isaksson
016-710 12 37
Enhetschef Anneli Gravander
016-710 52 12
Rekryteringskonsult Anna Dahlberg
016-710 28 30
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67
HR-chef Krister Reed
0701- 67 27 50

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen Eskilstuna
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Enligt Avtal
  • Heltid. Dag, kväll, helg Tidsbegränsad anställning, tillträde: Snarast, upphör: 2017-12-01 Vikariat. Efter tidsbegränsad anställning finns möjlighet för förlängning, enligt överenskommelse med rekryterande chef.
  • Publicerat: 23 januari 2017

Besöksadress

63186 Eskilstuna
None

Postadress

Alva myrdals gata 3d
Eskilstuna, 63186

Liknande jobb