Personlig handläggare

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassan administrerar den svenska socialförsäkringen.Socialförsäkringen är en viktig del av det svenska trygghetssystemet och gäller för alla som bor eller arbetar i Sverige. Försäkringskassan satsar för framtiden.Vi bygger nu upp nya försäkringscenter på flera orter i landet för vi ska kunna handlägga ärenden snabbt, korrekt och likformigt.Vi ökar vår service genom att ha lokalkontor i landets alla kommuner och förstärker och utökar öppettiderna i vår telefonkundtjänst.Vi utvecklar även tjänster över Internet.Kort sagt, vi ska bli en modern myndighet med hög service. Arbetsuppgifter och ansvar Som personlig handläggare har du ett samlat ansvar för hela kundengagemanget i ett sjukförsäkringsärende oberoende av ersättningsform.Du har ansvar för ärendet så att en effektiv plan för återgång i arbetet tas fram.I dina arbetsuppgifter ingår att handlägga ärenden, det vill säga utreda rätt till- och besluta om ersättning, i enlighet med gällande arbetssätt och processer.Vidare ingår att samordna insatser för återgång till arbete samt i samverkan med vårdgivare bidra till att utveckla metoder och arbetssätt för en effektiv samverkan.I arbetet ingår kontakter med framförallt arbetsgivare, läkare och övrig sjukvårdspersonal samt handläggare på andra myndigheter t.ex.Arbetsförmedlingen.I arbetet ingår att informera kunden om, och förklara konsekvenser av alternativa beslut och ersättningsformer.Du ansvarar för att det görs en rättssäker och saklig bedömning i varje enskilt fall.I samråd med din närmsta chef ansvarar du också för att göra nödvändiga prioriteringar i ditt arbete för att nå verksamhetens fastställda mål.Kvalifikationer Du som söker har en högskoleexamen inom samhälls- eller beteendevetenskap, eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga.Med likvärdig kompetens räknas flerårig erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete. Som handläggare är det viktigt att du är noggrann och strukturerad.Du har förmågan att utreda och bedöma dina ärenden självständigt.Du har en mycket god kommunikativ förmåga i tal och skrift.Du är en person som har lätt för att samarbeta och du bidrar till en god kommunikation samt ett förtroendefullt klimat i mötet med andra.Du är intresserad av samhälls- och arbetsmarknadsfrågor och har goda datakunskaper.Vi ser att du har erfarenhet av administration och gärna av utrednings- och samordningsarbete.Du har också erfarenhet av kundkontakter.Erfarenhet av liknande arbete inom en myndighet är meriterande. Övrigt Tjänsten är tidsbegränsad under ett år med tillträde omgående.Placeringsort är till en början i Karlstad och på sikt Arvika eller Torsby.Försäkringskassan utför viss ekonomisk personkontroll innan beslut om anställning fattas.Ansökan Vi vill ha din ansökan med meritförteckning senast den 15 november 2007.Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju. Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara

Sammanfattning

  • Arbetsplats: FÖRSÄKRINGSKASSAN
  • 0 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 5 november 2007
  • Ansök senast: 15 november 2007

Liknande jobb

Vik utredare/utvecklingsledare, 100 %

23 augusti 2010

HANDLÄGGARE

15 februari 2010

11 februari 2010