Personliga assistenter

Personliga assistenter

Arbetsbeskrivning

Avdelningen Stöd till funktionsnedsatta inom socialtjänsten har ett samlat uppdrag från socialnämnden att ansvara för medborgare under 65 år som är i behov av stöd på grund av intellektuell funktionsnedsättning och/eller fysisk funktionsnedsättning. Hos oss finner du personlig assistans och korttids för barn och ungdomar. Inom assistansen har vi i dagsläget ett 30-tal ärenden med varierande storlek på arbetsgrupperna. I vissa av verksamheterna finns pälsdjur. 

Vi förstärker nu verksamheten med 3 tjänster till en resursgrupp som ska bemanna inom personlig assistans och korttidsverkamheten då ordinarie personal är frånvarande. Utöver det söker vi personliga assistenter som har sin placering hos en brukare.

Arbetsuppgifter
Som personlig assistent stödjer du personen i hemmet och utgår från brukarens behov och önskemål i ditt arbete. Arbetsuppgifterna innebär bl.a praktiska sysslor, personlig omvårdnad, medicinska insatser, fritidsaktiviteter och sociala kontakter. Du ska vara det stöd och ge den handledning som brukaren behöver, för att så långt som möjligt vara delaktig i alla aktiviteter.
I ditt arbete i resursgruppen introduceras du i ett antal brukarärenden (personlig assistans) och inom korttidsverksamheten. Arbetet innebär variation och många möten med människor. 

Kvalifikationer
Du har gymnasieexamen från Vård och omsorgsprogrammet, Barn och fritidsprogrammet eller annan lämplig utbildning. Tidigare arbete inom vård och arbete med funktionsnedsatta är meriterande. Det är viktigt att du är trygg i din roll, empatisk och serviceinriktad. Eftersom arbetet och förutsättningarna snabbt förändras är det också viktigt att du är flexibel och att du har en god samarbetsförmåga. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.
B-körkort och tillgång till egen bil är ett krav. 

Övrigt
Schemalagd arbetstid (dagar/kvällar samt helger), fast rullande schema där du bokas upp utifrån uppkomna behov.
Tjänsterna är tillsvidareanställningar, tre tjänster är heltid (36,32h/v), sysselsättningsgraden varierar för övriga tjänster utifrån uppdrag. 
Tillträde enligt överenskommelse.

Läs mer om Piteå kommuns verksamheter här, Våra verksamheter - Jobba hos oss (pitea.se) och om att arbeta inom Piteå kommun här, Jobba hos oss - Arbete (pitea.se) 

Upplysningar
Eva Lundberg, enhetschef, 0911-63 72 25
Tina Risberg, enhetschef, 0911-69 69 51

Facklig representant
Carola Berggren, Kommunal, 010-442 99 04

Välkommen med din ansökan senast den 11 december.

Inflyttarservice – för dig som vill flytta till Piteå
Letar du bostad, behöver veta mer om utbildning/skola eller hur kultur- och fritidsutbudet ser ut? Inflyttarservice erbjuder dig stöd från start till mål, läs mer här (https://www.pitea.se/inflyttare/kontakta-inflyttarservice)

Artiklar i detta ämnet

  1. Sjukfrånvaror hos invandrade kvinnor

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Piteå Kommun
  • 3 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 november 2022
  • Ansök senast: 11 december 2022

Liknande jobb


Timvikarie till Vargön

Timvikarie till Vargön

11 juni 2024

11 juni 2024