Planeringsstrateg

Planeringsstrateg

Arbetsbeskrivning

Ulricehamns kommun är inne i en fortsatt tillväxtfas. På bara några år har vi gått från liten till större, utan att tappa vår identitet. I nära samarbete med medarbetare och invånare gör vi mesta möjliga samhällsnytta. För kommunen som arbetsgivare innebär det en unik bredd i uppdragen med goda möjligheter till utveckling för dig som anställd. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?

I kommunledningsstaben ingår funktionerna ekonomi, planering, kommunikation, HR och kansli. Arbetet består av såväl strategiska utvecklingsfrågor som operativt stöd till verksamheten.
Du kommer att vara placerad på Strategi- och utvecklingsenheten som är en del av Kanslifunktionen i Ulricehamns kommun. Här arbetar 6 personer med övergripande planering av kommunens verksamhet och som stöd till alla verksamheter i kommunen.

ARBETSUPPGIFTER
Som planeringsstrateg kommer du att:
-ta fram en årlig befolkningsprognos
-stödja förvaltningens och de kommunala bolagens arbete med omvärldsanalys
-analysera dels förvaltningens behov av bostäder dels särskilda samhällsgruppers behov av bostad
-svara på motioner, enkäter och remisser och ansöka om bidrag inom dina ansvarsområden
-arbeta stödjande förvaltningsövergripande, med särskild inriktning mot att analysera och prognostisera sektor välfärds behov av lokaler.

KVALIFIKATIONER
Du har högskoleexamen inom statsvetenskap, offentlig förvaltning, kulturgeografi eller annan examina som bedöms likvärdig. Det är meriterande om du har någon utbildning inom, eller erfarenhet av, statistik, projektledning, samhällsplanering, exempelvis kulturgeografi eller förvaltningspolitik.
Vi ser positivt på tidigare arbete med att leda projekt och arbete på en övergripande nivå och gärna i en politiskt styrd organisation.

Du är en person som kan planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Som planeringsstrateg behöver du kunna arbeta med komplexa frågor utifrån bestämda tidsramar och ur ett strategiskt och brett perspektiv. Det är viktigt att snabbt kunna sätta sig in i nya frågor och att kunna se sakers långsiktiga betydelse och dess vidare konsekvenser. Du trivs med att ta initiativ till utveckling och tar ansvar för att slutföra dina uppdrag och uppnå resultat. Som person har du en relationsbyggande attityd och samarbetar bra med andra människor. Din språkliga förmåga är god i såväl tal som skrift och du kan skapa dokument av hög kvalité. Det är ett krav för tjänsten att inneha B-körkort.

ÖVRIGT
Vi undanbeder oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag under rekryteringen.

Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf kanslichef Anita Dalengren
0321-595012
Assistent Mona Brolin
0321-595015
Kanslichef Pehr Johansson
0766-43 50 12
Kanslichef, Ulricehamns kommun Pehr Johansson
0321-595012

Sammanfattning

Besöksadress

Höjdgatan Ulricehamn
None

Postadress

Höjdgatan
Ulricehamn, 52386

Liknande jobb


16 april 2024

Avgiftshandläggare/verksamhetsutvecklare till Vård & omsorg

Avgiftshandläggare/verksamhetsutvecklare till Vård & omsorg

15 april 2024