Presskommunikatör

Arbetsbeskrivning

Vi behöver stärka kommunens mediearbete. Ett aktivt och samordnat mediearbete står i fokus. Nu söker vi dig som vill vara en del av det.


En ny kommunikationsavdelning inrättas från den 1 januari 2014 i kommunen.
Flertalet av kommunens kommunikatörsresurser samlas på den nya avdelningen.
Kommunikationsavdelningen kommer ha 14 medarbetare som alla arbetar med och för värdeskapande kommunikation i nära samarbete med våra förvaltningar.


Avdelningen ansvarar för kommunens övergripande interna och externa kommunikation, här finns ansvaret för de egna kanalerna och policyfrågor inom området. Ansvaret innebär att utveckla, förvalta och följa upp myndighetens kommunikation och kanaler. Avdelningen ger råd och stöd till förvaltningarna i kommunikationsfrågor.


Arbetsuppgift
Arbetet innebär i huvudsak att:
• planera och genomföra medieaktiviteter
• ansvara för medieplan, både strategiskt och operativt
• ge råd, stöd och coachning i mediefrågor till chefer och medarbetare
• ansvara för mediebevakning och analys, hålla dig à jour med nyheter och trender
• utveckla vårt mediearbete
• kriskommunikation


Du kommer att arbeta tillsammans med våra verksamheter och i nära samarbete med kommunikationschefen. Tjänsten innefattar även andra typer av arbetsuppgifter som finns på en kommunikationsavdelning.


Önskvärda kvalifikationer och personliga egenskaper
Examen inom medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande från
högskola/universitet är ett krav. Du ska ha flerårig erfarenhet av informations- och
kommunikationsfrågor, gärna från en stor organisation. Flerårig erfarenhet av pressfrågor är meriterande. För att lyckas i rollen behöver du ha förmåga att bygga och bevara relationer i en komplex organisation. För att lyckas krävs det även att du kan göra korrekta avvägningar och är lojal mot verksamheten.


Som person är du initiativtagande, tydlig och kan hantera stress. Självklart är du en god skribent och har nyhetsnäsa för att identifiera potentiella uppslag – både positiva och negativa.


Tillträde
Så snart som möjligt med hänsyn till eventuell uppsägningstid.


Välkommen med din ansökan med meritförteckning/CV. Vi behöver din ansökan senast den 24 november.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Bodil Nordberg Grahn
036-105540
Arbetsmiljöingenjör Roland Börjesson
036-105841
LSR skyddsombud Joacim Levander
036-107907
Vision Ann-Mari Gudmundsson
036-105702
SACO Lena Rocksjö
036-107381
Kommunikationschef Daniela Hammer
036-10 57 34
VISION Raoul Webeklint
036-10 57 01
Akademikerförbundet SSR Lena Rocksjö
036-107381 81
Administrativ chef Ingalill Jokela
036- 10 26 65
Enhetschef Linda Löfgren
036- 10 57 48

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Stadskontoret
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning enligt avtal.
  • Tillsvidareanställning Tillträdesdag Enl. överenskommelse Heltid 0
  • Publicerat: 7 november 2013

Postadress

Personalavdelningen
JÖNKÖPING, 55189

Liknande jobb


24 mars 2010

Kommunikatör med inriktning IT

21 april 2010

Kommunikatör

12 februari 2010

Kommunikatör

28 september 2010