Projektledare/ blivande chef kontaktcenter

Arbetsbeskrivning

Projektledare/ blivande chef kontaktcenter

I kommunfullmäktiges beslut om budget 2008 förväntas kommunstyrelsen få i uppdrag att ta fram förslag på hur Sollentuna kommun ska förbättra service och tillgänglighet för kommunens invånare via ett s.k. kontaktcenter.

Ett kontaktcenter bör vara medborgarens/brukarens första kontakt med den kommunala verksamheten.Här finns kompetenta servicehandläggare som löser enskilda ärenden direkt vid första kontakten.Förutom telefoni hanterar kontaktcenter i regel även e-post, webbkommunikation, fax och vanlig post.Kontaktcenter underlättar valfrihet, utveckling och lansering av e-tjänster genom att aktivt lotsa och hjälpa kunderna till utbudet på webben.

Kontaktcenter bemannas, till skillnad mot en växel, med verksamhetsspecialister som besvarar kundens fråga vid första samtalet utan att koppla vidare.Kontaktcenter har normalt som mål att besvara och avsluta minst 70 procent av ärenden vid första kundkontakten.Bara 10-30 procent av samtalen vidarebefordras till bakomliggande avdelningar, som då återkopplar till kunden inom en överenskommen tid.

Servicekontoret har fått i uppdrag av kommundirektören att ta fram ett förslag till ett kontaktcenter i Sollentuna kommun med inriktning att detta ska inrättas snarast möjligt.Organisatoriskt kommer kontaktcentret att tillhöra servicekontoret.

Vi söker nu dig som idag är anställd i Sollentuna kommun och som tror dig vara rätt person att ta sig an det spännande uppdraget att i en första etapp som projektledare leda arbetet med att ta fram förslaget till hur vårt kontaktcenter ska se ut och sedan som chef för kontaktcentret etablera och ansvara för verksamheten.Till din hjälp i ledningen av projektet kommer vi att upphandla en extern konsult med erfarenhet från införande av kontaktcenter för metodstöd och projektledningsstöd.

Vi tror att följande egenskaper, erfarenheter och kompetenser är nödvändiga för att klara uppdraget.

.Goda ledaregenskaper.
.Erfarenhet som projektledare
.Det är viktigt att du är drivande, strukturerad och resultatinriktad.
.Du har också lätt för att samarbeta och kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
.Du är öppen och prestigelös.
.Mycket kundorienterat förhållningssätt.
.Vilja och förmåga att ha medborgarperspektivet i fokus.
.Övergripande kunskaper om kommunens verksamheter.
.God kännedom om kommunens organisation.
.Någon form av universitets/högskoleutbildning eller motsvarande.

Arbetstid/Varaktighet
Heltid.Fram till dess formella beslut tagits om att inrätta ett kontaktcenter är uppdraget som projektledare tidsbegränsat (vi förutsätter att tjänstledighet kommer att beviljas på ordinarie tjänst under denna tid).Efter att beslut om att inrätta kontaktcentret är taget, övergår tjänsten till en tillsvidareanställning som chef för detta.
Tillträdesdag
Efter överenskommelse.
Lön
Individuell lönesättning.
Kontakta
Sören Faxelid, chef för servicekontoret, tel. Ansökan

Artiklar i detta ämnet

  1. Bra ledare som chef

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sollentuna Kommun
  • 1 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 28 december 2007
  • Ansök senast: 29 december 2007

Liknande jobb

Enhetschef - sommarvikarie

24 februari 2010

Samordnare med personalansvar

8 mars 2010

Chef till överförmyndarkontoret

9 mars 2010

Arbetsledare till Arbetsmarknadsenheterna i KAK

11 februari 2010