Redovisningschef

Redovisningschef

Arbetsbeskrivning

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Vill du vara med och leda resan mot att bli den effektivaste offentliga ekonomi- och upphandlingsavdelningen i landet? Är du en bra ledare som är duktig på att få medarbetarna att växa och med god förmåga att prioritera? Känner du dig lockad av en avdelning där vi använder digitaliseringen som ett sätt att stötta våra processer och där vi med glädje vänder och vrider på gamla invanda rutiner för att se hur vi kan göra det bättre framöver?

Vi erbjuder en stimulerande arbetsmiljö med engagerade och trevliga kollegor och medarbetare, en arbetsplats med nära till skratt och möjligheten att leda och påverka morgondagens redovisningsarbete för kommunen och koncernen. Du erbjuds även en tillsvidareanställning på heltid med start efter överenskommelse.

Som chef i Kristianstads kommun erbjuds du ledarutveckling, ledarstöd och strukturerad uppföljning av ditt chefsuppdrag. Läs mer om chefsuppdraget i kommunens Ledarpolicy på www.Kristianstad.se.


ARBETSUPPGIFTER
Rollen som redovisningschef är bred, det ingår att leda enheten såväl som egna praktiska uppgifter så som årsredovisningar och delårsrapporter. Enhetens sammansättning och storlek innebär att det behövs någon som hugger i när det behövs. I uppdraget ingår att leda enheten i det fortsatta utvecklingsarbetet, vilket innebär såväl utveckling av våra processer som en stor portion samarbete. Detta arbete sker både inom koncernen och kommunen, men gärna också med andra kommuner eller samarbetspartners.

Du kommer även att vara med i avdelningens ledning tillsammans med upphandlingschefen och avdelningschefen. Det innebär bland annat frågor kring hur avdelningen kan arbeta ihop för att nå högre måluppfyllelse, skapa strukturer för samarbeten med andra kommuner samt arbeta för en fortsatt positiv arbetsmiljö och trivsel på avdelningen. Du rapporterar till ekonomidirektören.

Redovisningsenheten består av åtta medarbetare vilka du har personalansvar för. Gruppen hanterar hela spektrat inom redovisning som löpande daglig redovisning i form av kassa, kund- och leverantörsreskontra, ansvar för vårt ekonomisystem samt årsredovisning och delårsrapporter. Inom detta finns även finansiella frågor samt en mängd olika redovisningstekniska frågeställningar.

Att vara chef i Kristianstads kommun innebär att ansvara för och utveckla verksamhet, medarbetare och ekonomi. Våra chefer ska jobba med helhetssyn, vara utvecklingsinriktade och kommunikativa med fokus på mål och resultat. Med medborgaren i fokus leder, motiverar och utvecklar du dina medarbetare för att tillsammans skapa mervärde för Kristianstads kommun.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleexamen inom ekonomi samt med flera års erfarenhet av arbete inom ekonomi och redovisning. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med ekonomi och redovisning i en offentlig verksamhet samt erfarenhet av att vara ledare och/eller chef. Du har goda datorkunskaper och vana av arbete i Offie-paketet. Vidare har du god förmåga att uttrycka dig väl i svenska, i både tal och skrift.

Du är driven och utvecklingsinriktad och har förmåga till helhetssyn (för att beslut ska bli bra på helhet och för att fortsätta driva på vårt utvecklingsarbete). Du är strategisk och strukturerad och en mycket god kommunikatör, vilket är nödvändigt för att kommunicera kring förändringar inom redovisning med hela organisationen. För uppdraget krävs att du har känsla för redovisning och dess tillämpning, dock har du experter inom respektive område inom enheten.

Som ledare kommunicerar du väl, är tydlig och har ett gott ledarskap. Medarbetarna är en viktig resurs och du har förmåga att inspirera, motivera, stödja och coacha. Du är nytänkande, modig och har en väl utvecklad förmåga att se komplexa samband, vilket gör att vi hittar nya vägar att lösa framtidens problem.


ÖVRIGT
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun . Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.

Ekonomi- och upphandlingsavdelningen är en avdelning på central förvaltning som samordnar, stödjer och utvecklar arbetet med ekonomi och upphandlingar i Kristianstads kommun på en övergripande nivå. Vi arbetar även med att följa upp och utveckla ekonomiska processer och tar fram relevanta beslutsunderlag. Avdelningen består av ca 30 medarbetare.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sammanfattning

Liknande jobb


6 maj 2024

Interimschef sökes till Tullverket i Göteborg!

Interimschef sökes till Tullverket i Göteborg!

3 maj 2024

6 maj 2024