Säkerhetssamordnare till Säkerhetsenheten

Säkerhetssamordnare till Säkerhetsenheten

Arbetsbeskrivning

Vi söker en säkerhetssamordnare som kommer att driva utvecklingen av kommunens övergripande arbete med krishantering. Du kommer också att delta i kommunens övriga säkerhetsarbete.

Om tjänsten
Säkerhetsenheten är en övergripande funktion som finns i Kommunstyrelseförvaltningen direkt under kommunstyrelsen. Enheten svarar för det övergripande och strategiska arbetet inom bland annat krishantering, civilt försvar, riskhantering, informationssäkerhet, brottsförebyggande frågor, säkerhetsskydd, våldsbejakande extremism, ANDT mm.
Uppdraget som säkerhetssamordnare är i huvudsak fokuserat på att stärka kommunens förmåga att hantera svåra samhällsstörningar. I tjänsten ingår att vara del i kommunens funktion för tjänsteperson i beredskap samt att kunna tjänstgöra i kommunens ledningsfunktioner vid extraordinära händelser och höjd beredskap.

Du ingår i ett team på säkerhetsenheten som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och samarbetar med externa aktörer lokalt, regionalt och nationellt för att uppnå samordning i planerings och förberedelsearbetet. Arbetet innebär ett mycket tätt samarbete med din närmaste kollega i teamet och där det är av stor vikt att ni, på ett friktionsfritt sätt, kan arbeta tillsammans för att uppnå de mål, utmaningar och krav som finns ställda i rollen som säkerhetssamordnare.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• utveckla och samordna kommunens krisberedskap enligt lagen (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap
• driva utvecklingsarbetet med krisberedskapsfrågor
• identifiera och analysera risker
• genomföra övningar och utbildningar
• delta i arbetet med civilt försvar, säkerhetsskydd och totalförsvarsplanering
• inom ditt kompetensområde ska du vara ett kvalificerat stöd för den övriga organisationen
• utarbeta styrdokument
• planera, utbilda och öva kommunens centrala krisledning
• utveckla och införa kunskapsbaserade metoder
• vägleda och stödja förvaltningarna i deras krishanteringsarbete
• ingå i gruppen TIB (Tjänsteperson i beredskap)
• delta i säkerhetsavdelningens övriga arbete

Kompetenskrav

• högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• erfarenhet från att ha arbetat med strategisk ledning
• förmåga att arbeta både strategisk och operativt

För att lyckas i rollen behöver du ha en utvecklad förmåga att se helheter samtidigt som du kan omsätta övergripande perspektiv och resonemang i praktisk handling. Du ska ha mycket god självkännedom och lätt för att samarbeta, entusiasmera och bygga relationer. Arbetsuppgifterna kräver att du är analytiskt lagd och har ett strukturerat arbetssätt. Det är också viktigt att du trivs med arbete under påfrestande förhållanden och hög press. Du värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra samt har förmåga att ta med detta i beräkningen när beslut fattas och handlingssätt väljs.

Du uttrycker dig väl i tal och skrift, har lätt för att pedagogiskt förklara komplexa sammanhang och är bekväm med att tala inför grupper.

Eftersom tjänsten är säkerhetsklassad så måste du vara svensk medborgare.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

• försvarshögskolans högre kurs i samhällets krisberedskap och totalförsvar
• praktisk erfarenhet av arbete i krisledningsstab
• erfarenhet av att ha arbetat med krishantering på strategisk nivå
• erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
Arbetsplatsen finns i Stadsbyggnadshusen på väster i Örebro med 8 anställda.

Övrig information
Eftersom tjänsten är säkerhetsklassad så måste du vara svensk medborgare. Registerkontroll samt säkerhetssamtal kommer att ske innan anställning.

I uppdraget ingår viss beredskapstjänstgöring utanför ordinarie kontorstider.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 28 september.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 september 2020
  • Ansök senast: 28 september 2020

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


Säkerhetschef

Säkerhetschef

23 maj 2024

Manager personskydd och säkerhetsoperatörer

Manager personskydd och säkerhetsoperatörer

21 maj 2024

Sektionschef inom säkerhetsunderrättelser

Sektionschef inom säkerhetsunderrättelser

15 maj 2024

Security Officer (Compliance)

7 maj 2024