Samordnare till Ekonomiskt bistånd

Samordnare till Ekonomiskt bistånd

Arbetsbeskrivning

Arbete och välfärd ansvarar för områdena arbetsmarknad och sysselsättning, försörjningsstöd, vuxenutbildning, integration, flyktingmottagning inkl. ensamkommande flyktingungdomar, individ- och familjeomsorg, familjerätt, socialpsykiatri, budget- och skuldrådgivning, konsumentrådgivning samt alkoholhandläggning.

Arbete och lärande - avdelningen för full sysselsättning, har cirka 200 medarbetare och arbetar utifrån ett helhetsperspektiv där arbetsmarknads-, utbildnings-, bistånds- och integrationsfrågor möts och hanteras. Avdelningens arbete med försörjningsstöd och sysselsättning görs i fyra enheter: ekonomiskt bistånd, koordinator, insats och intern service.

Ekonomiskt bistånd handlägger ansökningar om ekonomiskt bistånd, egna medel, dödsbohantering samt utreder och fattar beslut om akuta boendeinsatser. Enheten har utvecklat och fortsätter att utveckla och förbättra digitala processer och automation av handläggningen. I enheten finns även funktionen Budget och skuldrådgivning.

Hos oss arbetar du i en arbetsgrupp med kollegor där du också får ett stort eget ansvar. Vi erbjuder ett omväxlande arbete där du har möjlighet att utvecklas och ges möjlighet till kompetensutveckling.



ARBETSUPPGIFTER
Som samordnare för Ekonomiskt bistånd arbetar du med att stötta enhet och enhetschef i det löpande arbetet. Du är en part i att säkerställa en effektiv handläggning med hög rättssäkerhet och hög kvalité. I arbetet ingår även att vara en drivande part i utveckling av verksamheten. Du ansvarar för att i samråd med chef ta fram och utveckla rutiner och arbeta förbättringsinriktat med biståndsflödet och de processer som implementeras.

I arbetet ingår kvalitetsarbete avseende handläggning, granska och utveckla dokumentation och ta fram statistiskt material för analys. Du är part i samverkansfrågor och har delansvar för ärendefördelning och den process som detta innefattar. I arbetet ingår ärendehandledning, och du ansvarar för mycket av det praktiska som krävs för att socialsekreterarna och handläggarna kan utföra sitt arbete, vilket innefattar praktiska och administrativa uppgifter tex inventering av datorer, telefoner, viss schemaläggning med mera.

En av de huvudsakliga arbetsuppgifterna är att vara det dagliga stödet för struktur för handläggare och socialsekreterare. Samordnare har delegation att fatta beslut i enhetschefs ställe och deltar tillsammans med chef och specialist i enhetens ledningsmöten.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen med kunskap om gällande sociallagstiftning och erfarenhet av myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen (SoL). Erfarenhet av myndighetsutövning och handläggning av ekonomiskt bistånd är ett krav.

Det är viktigt att du har ett professionellt bemötande eftersom arbetet innefattar möten med personer, som är i stort behov av stöd. Du är tydlig, handlingskraftig, ansvarstagande, flexibel samt har god förmåga att arbeta självständigt och tillsammans med andra.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av till exempel ålder, kön och etnicitet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Maida Koric, projektledare
0470-73 46 16
Supriya Melin, språkcoach
0470-73 46 39
Elisabeth Wernerson Johnson, avdelningschef
0470-419 49
Lärarförbundet
0470-415 62
Lärarnas Riksförbund
0470-415 61
Ulf Elm, Vision
0470-415 64
Peter Lundgren, enhetschef

Tomas Anderberg, instruktör
0470-79 63 22
Anders Gustafsson, Vision
0470-436 49
Madeleine Médoc, enhetschef

Sammanfattning

Besöksadress

35112 Växjö
None

Postadress

Box 1222
Växjö, 35112

Liknande jobb


Socialsekreterare till Vuxen Myndighet

28 maj 2024

28 maj 2024

Socionomkonsult Barn och ungdom i Värnamo

Socionomkonsult Barn och ungdom i Värnamo

28 maj 2024