Skatteutredare internationellt skatteundandragande och skatteupplägg

Skatteutredare internationellt skatteundandragande och skatteupplägg

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta med intressanta utredningar inom området skatteundandragande genom bl.

a. internationella transaktioner och skatteplanering? Inom programmet allvarligt internationellt skatteundandragande och skatteupplägg (AISS) erbjuder vi dig ett intressant och omväxlande arbete där du bidrar till att skatter och avgifter betalas och redovisas på rätt sätt i rätt land.

Om jobbet
Som utredare/revisor hos oss arbetar du med att motverka skattefusk och minska det nationella och internationella skatteundandragandet. Variationen är stor både när det gäller de beskattningsfrågor du ställs inför och gällande utredningarnas omfattning och komplexitet.

Stor del av arbetet baseras på det internationella automatiska informationsutbytet, tillämpning av skatte- och informationsutbytesavtal är vanligt förekommande. Vi arbetar även med utredningar som har sin grund i stora internationella läckor exempelvis Pandora Papers och Panama Papers.

Som utredare driver du dina ärenden självständigt och tillsammans med andra. Du arbetar nära dina kollegor i team, där ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet.

Du jobbar med utredningar som kräver mycket nyfikenhet och ett stort engagemang. Du vill förstå och utforska varför saker är som de är. Frågorna du behöver ställa och som du ställs inför i utredningarna är långt ifrån alltid självklara och det kan på förhand vara svårt att veta vad som är nyckelfrågan i den specifika utredningen. Du och ditt team kommer behöva ställa många ”varför-frågor” och tillsammans stödja varandra och driva utredningarna framåt. Att vara uthållig kommer också vara viktigt då många av utredningarna pågår under lång tid. Du behöver uppvisa ett mod genom bland annat ha ett konstruktivt ifrågasättande, vara beslutsför och kunna utmana dig själv, kollegor och arbetssätt för att utveckla verksamheten i rätt riktning. Utredningarna kräver att du har en god analytisk förmåga då du kommer hantera mycket information från flera olika källor. Arbetet förutsätter även en god IT-vana och erfarenhet av digital informationssökning.

Du behöver känna dig trygg med att använda engelska i jobbsammanhang eftersom det kan bli aktuellt att kommunicera med andra länder.

Är du intresserad kan du även delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör skatteenhet 44 på Skatteavdelningen och placeringsort är Sundbyberg. På enheten är vi ca 100 medarbetare och har verksamhet i Linköping, Karlstad, Sundbyberg och Uppsala.



Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/omoss/jobbahososs/arbetsplatsenochkollegorna/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html?q=medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- vara resultat- och lösningsinriktad
- vara nyfiken och engagerad
- vara modig och driven i utredningarna för att komma till beslut
- ha god samarbetsförmåga och ett kundanpassat förhållningssätt
- kunna analysera informationsflöden och se samband
- tala och skriva sakligt och på ett sätt som är lätt att förstå.

Du ska även ha:

- en högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi, juridik eller flerårig aktuell och relevant erfarenhet av utredningsarbete inom Skatteverket
- minst fyra års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom exempelvis revision, redovisning, analysarbete inom ekonomi/juridikområdet eller internationell beskattning alternativt aktuell och relevant erfarenhet av utredningsarbete inom Skatteverket eller annan utredande myndighet
- god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska och engelska.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 4 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 september 2023
  • Ansök senast: 25 september 2023

Liknande jobb


6 september 2023

Forensiker

Forensiker

1 september 2023