Socialchef till Tibro kommun

Socialchef till Tibro kommun

Arbetsbeskrivning

Rekrytering av socialchef till Tibro kommun
Om oss
Tibro är en västsvensk kommun med drygt 11 000 invånare som präglas av engagemang och samverkan.

Här finns ett brett näringsliv med en unik kompetens om möbler, inredning och logistik och ett rikt föreningsliv med många framstående idrottare. Här finns en medskapandekultur och en samarbetsanda som sticker ut.

Tibro kommun, som är Tibros största arbetsgivare, jobbar målmedvetet med utveckling och erbjuder invånarna en mycket uppskattad kommunal service. Med ledorden tillsammans, hållbart och nära strävar vi efter att forma ett hållbart samhälle socialt, ekonomiskt och klimatmässigt. Med engagemang, omtanke, samverkan och handlingskraft löser vi framtidens utmaningar – och skapar mervärden tillsammans!

Nu söker vi vår nästa socialchef som tillsammans med oss vill skapa mervärde och planera för det goda livet för Tibro kommuns invånare.

 

Om rollen 
Som socialchef leder du Socialförvaltningen och rapporterar till kommunchefen och förtroendevalda. Du verkar för helheten med hela kommunens bästa för ögonen. Socialförvaltningen har ca 400 anställda, två verksamhetschefer och totalt 14 enhetschefer. Socialförvaltningen lyder under Socialnämnden och omsätter en budget på ca 240 mnkr. Tillsammans med kommunchef och kommunledningsgruppen har du ett aktivt engagemang i samhällsfrågor och omvärldsbevakning, där ni verkar och leder utifrån ett helhetsperspektiv för vår kommun.

I Socialförvaltningen ingår individ och familjeomsorg, äldreomsorg, funktionsnedsättning samt kommunal hälso- och sjukvård. Utifrån lagstiftningens krav, politiska mål och givna resurser bedriver du ett långsiktigt och utvecklande arbete tillsammans med din organisation. Du är en skicklig ledare och kan med trygghet och mod styra, leda och realisera politiska beslut för att säkerställa verksamhetens kvalitet. Tillsammans bygger ni väl fungerande team och skapar delaktighet och samsyn för hela organisationens intresse.

Du säkerställer ett målinriktat arbete för Socialförvaltningens ansvarsområden du förväntas vara förtrogen med aktuella juridiska lagrum, styrdokument och myndighetsutövande. Du ansvarar för förvaltningens ekonomi, budget, personal och arbetsmiljö samt planering, styrning och uppföljning av verksamhetens mål och resultat.

Uppdraget innebär ett utåtriktat arbete både internt och externt. Du samspelar med hela vår organisation och du har ett nära samarbete med våra grannkommuner i Skaraborg där du exempelvis delar med dig av din kompetens i Skaraborgs kommunalförbunds nätverk för socialchefer.

 

Dina kvalifikationer
För uppdraget vill vi att du har

- relevant högskole- eller universitetsutbildning.
- flera års erfarenhet av att leda verksamheter inom politiskt styrd organisation.
- dokumenterad arbetslivserfarenhet av kvalificerat ledarskap.
- erfarenhet av att skapa struktur, tydlighet och helhetsperspektiv i din organisation.
- erfarenhet av att skapa goda förutsättningar och delaktighet vid införandet av nya arbetssätt och arbetsmetoder och då särskilt inom digitalisering.
- har goda färdigheter i ett strukturerat mål- och budgetarbete med ramar, riktning och uppföljning.

 

Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att leda genom andra chefer. Vi ser det också som meriterande om du har goda kunskaper inom IFO:s myndighetsutövande och ansvarsområde samt att du med framgång verkat för ökad inkludering av kommunens alla invånare ur ett socioekonomiskt perspektiv.  



 

Din personlighet

För att lyckas i uppdraget hos oss är det viktigt att du

- har en ledarstil som präglas av dialog och tillit.
- är kommunikativ, öppen och transparent i ditt ledarskap.
- har mod och kompetens att fatta nödvändiga beslut.
- har förmåga att involvera, entusiasmera och motivera både kollegor och medarbetare.
- ser värdet i att skapa en hållbar, hälsofrämjande och effektiv organisation.
- leder med fokus på mål och resultat och har en god förmåga att omsätta mål i praktisk handling.
- skapar delaktighet, tydlighet och helhetsperspektiv i din organisation.
- uttrycker dig väl i tal och skrift.



 

Vi erbjuder dig
- en välkomnande och utvecklande arbetsplats.
- möjligheter till pensionsavsättning enligt gällande pensionspolicy.
- kompetensutveckling och möjlighet till nätverkande forum.
- friskvårdsbidrag och fria bad i kommunens badhus.


Denna tjänst förutsätter arbetstid förlagd på arbetsplatsen. I viss utsträckning kan distansarbete vara möjligt när verksamheten tillåter och det sker efter överenskommelse med kommunchef.

Rollen innebär att en säkerhetsprövning kommer att göras i samband med att anställningsavtal tecknas.

Välkommen med din ansökan senast 2021-11-09.



Ansök
I den här rekryteringen har vi valt att samarbete med Solum Search AB och rekryteringskonsult Ylva Dahl. För frågor om rekryteringsprocess, kravprofil och önskade kompetenser för rollen är du välkommen att kontakta Ylva Dahl via mobil 0730–263834 alt e-post ylva.dahl@solumsearch.se

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Solum Search
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 oktober 2021
  • Ansök senast: 9 november 2021

Liknande jobb


Föreståndare HVB

Föreståndare HVB

23 april 2024

Socialchef till Sollentuna kommun

Socialchef till Sollentuna kommun

16 april 2024

Socialchef

Socialchef

15 april 2024

Förvaltningschef social- och omsorgsförvaltningen

Förvaltningschef social- och omsorgsförvaltningen

15 mars 2024