Socialdirektör

Arbetsbeskrivning

ARBETSUPPGIFTER
Är du redo för Södertälje?
Vi kan erbjuda dig en av de tuffaste utmaningarna i kommunsverige!

Södertälje liknar ingen annan kommun i Sverige. Här har idéer fötts och människor mötts i tusen år. Samtidigt som Södertälje är en motor för hela landets ekonomiska tillväxt, så är vi en av de kommuner som har högst arbetslöshet. Stora sociala kostnader och ansträngd ekonomi har skapat tuffa förutsättningar som tvingar oss att hela tiden tänka nytt och arbeta smartare för att ge Södertäljeborna den bästa kommunala verksamheten. Våra stora utmaningar har lett till att vi har mycket engagerade medarbetare som visar stor kompetens i arbetet med ständiga förbättringar. Vi har nyligen blivit rankade av Karriärföretagen som en av Sveriges 20 mest intressanta offentliga arbetsplatser 2015!

Social- och omsorgskontoret ansvarar för såväl socialtjänstverksamheterna som samtliga vård- och omsorgsverksamheter. Inom äldreomsorg, verksamheter för funktionsnedsättning, individ- och familjeomsorg arbetar 2500 medarbetare, budgetomslutningen är 2 miljarder. Socialdirektören stödjer och arbetar på uppdrag av totalt sju politiska nämnder, varav fyra kommundelsnämnder.

Uppdraget
Några av framgångsfaktorerna i det fortsatta arbetet kommer vara att ha fokus på ordning och reda i styrning, ekonomi, processer och systematiskt förbättringsarbete. Viktigt blir också att bygga vidare på en professionell myndighetskultur med medborgaren i fokus samt att internt i organisationen ha ett bra ledarskap på alla chefsnivåer.
Huvudsakliga arbetsuppgifter blir därför att:
•Fortsätta utveckla de olika verksamhetsområdenas effektivitet och förhållningssätt, med Södertäljebornas bästa i fokus och i gränsöverskridande samarbeten med andra.
•Utveckla ledarskapet i alla verksamheter och på alla nivåer för att främja engagemang, förbättra arbetsmiljön och öka frisknärvaron
•Leda genom andra – en grupp chefer med stor kompetens inom sina sakområden
•Fortsätta arbetet med att öka människors möjligheter till egen försörjning
•Vidareutveckla och kvalitetssäkra myndighetsutövning, tillsyn och uppföljning



KVALIFIKATIONER
Du har högskoleutbildning med relevant inriktning.
Du har erfarenhet av att leda chefer i en stor, politiskt styrd organisation där myndighets- och lagstadgad verksamhet har ingått.

Du har en tydlig ledarprofil, du är i dag mer generalist än specialist men har din utbildnings- och yrkesmässiga bakgrund inom något av de olika relevanta verksamhetsområdena.

Du har erfarenhet av systematiskt förbättringsarbete liksom väl vitsordad erfarenhet av förändringsarbete med lyckat resultat.

Ditt ledarskap präglas av ansvar och mod. Du törs vara en frontfigur som står upp för verksamheten, samtidigt som du utmanar och ställer tydliga krav. Du ser helheter och sammanhang, är prestigelös och ser värdet i att lyckas genom samarbete med andra.
Som person är du en tydlig och god kommunikatör som kan möta alla – politiker, chefer, medarbetare, kunder och medborgare, anhöriga, media.





ÖVRIGT
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Stadsdirektör Martin Andreae
0852301081
Konsult HRM Affärsutveckling Annika Wärnsäter
08 - 556 088 74
Fackliga företrädare nås via kommunens växel:
08-523 010 00
tf Stadsdirektör, ekonomidirektör Camilla Broo
08 - 52 30 69 63
VD Telge AB Stefan Hollmark
08 - 550 220 08
HRM Affärsutveckling Lennart Ryden
08 - 55 60 88 60

Sammanfattning

Besöksadress

15189
None

Postadress

Campusgatan 26
Södertälje, 15189

Liknande jobb


Socialdirektör till Järfälla kommun

Socialdirektör till Järfälla kommun

1 december 2023

25 maj 2023

5 maj 2023

29 december 2022