Socialsekreterare till Stöd- och försörjningsenheten

Arbetsbeskrivning

Vill du jobba på en plats med optimism och framåtanda? Där saker och ting händer och där du som medarbetare kan trivas och utvecklas? Då är Falkenbergs kommun något för dig.

Falkenberg är en stad på attraktiva västkusten som befinner sig i ständig utveckling. Vi bygger nya bostadsområden, utvecklar våra verksamheter och fler och fler väljer att flytta hit. Det finns också goda möjligheter att pendla till Falkenberg.

Att vara anställd hos oss innebär många möjligheter med chans att kunna växa och utvecklas oberoende av yrkesval. Vi vill skapa en hållbar framtid för vår miljö, våra medarbetare, för våra barn, ungdomar och gamla.
Vi tycker att Falkenbergs kommun som arbetsplats blir bättre av mångfald och söker därför människor med olika bakgrund och erfarenhet.

Socialförvaltningen är en av kommunes två största förvaltningar med ca 900 tillsvidareanställda. Förvaltningen har som uppdrag att bistå våra kommuninvånare med vård och omsorg vid alla tillfällen i livet.

Vill du vara med och utveckla vår verksamhet?


ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten är förlagd till Stöd och försörjningsenheten. Som socialsekreterare handlägger du ekonomiskt bistånd enligt gällande lagstiftning, har klientbesök och ansvarar för handläggningen av ärenden. Arbetsuppgifterna består av att bedöma rätten till ekonomiskt bistånd och att tillsammans med klienter arbeta för att de skall bli självförsörjande.
Samarbete både internt och externt är en viktig del i arbetet.

Arbetet inom ekonomiskt bistånd innebär dels myndighetsutövning och dokumentation men innehåller även ett socialt förändringsarbete.

Stöd och försörjningsenheten består av 15 socialsekreterare och till stöd finns en verksamhetsledare.


KVALIFIKATIONER
Vi söker Dig med socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du bör ha förmåga att arbeta självständigt och i grupp. Vi ser helst att du har erfarenhet av handläggning av ekonomiskt bistånd. Du bör ha ett gediget intresse för målgruppen och för arbetet med ekonomiskt bistånd. Grundläggande datakunskap och god administrativ förmåga krävs. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av befintlig personal.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ulla-Britt Strömsjö, Enhetschef
0346-88 61 72
Mats Petersson, Enhetschef
0346-88 52 65
Enhetschef Agneta Berge
0346-88 52 65

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falkenbergs kommun, Stöd- och försörjningsenheten FALKENBERG
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. 100 % Dagtid. Visstidsanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse., upphör: 2015-12-31 .
  • Publicerat: 17 juni 2015

Besöksadress

Nygatan 34 FALKENBERG
None

Postadress

Nygatan 34
FALKENBERG, 31180

Liknande jobb


Socialsekreterare till Vuxen Myndighet

28 maj 2024

28 maj 2024

Socionomkonsult Barn och ungdom i Värnamo

Socionomkonsult Barn och ungdom i Värnamo

28 maj 2024