Socialt ansvarig samordnare (SAS)

Socialt ansvarig samordnare (SAS)

Arbetsbeskrivning

Angered är en av Göteborgs tio stadsdelar med cirka 53 000 invånare. Här lever och arbetar människor från hela världen, vilket ger Angered en dynamisk och internationell prägel. Angered ska med sin unika mångfald och goda förutsättningar vara en attraktiv del av Göteborgsregionen där vi känner stolthet över stadsdelen och utvecklas tillsammans. I stadsdelsförvaltningen Angered arbetar cirka 2000 medarbetare. Vi driver verksamheter inom individ- och familjeomsorg, social omsorg, samhälle, intern service, kultur och fritid samt hälso- och sjukvård. Hos oss erbjuds du möjlighet att vara delaktig och påverka ditt arbete med fokus på att ge invånarna service av hög kvalitet.

ARBETSUPPGIFTER
Efter årsskiftet 2021 kommer Äldre samt vård och omsorgsförvaltningen att ansvara för äldreomsorg samt hälso- och sjukvård i Göteborg. Förvaltningsledningen kommer att vara placerad på Opaltorget, men ansvarar för äldreomsorg samt hälso- och sjukvård i hela staden. Fem av stadens socialt ansvariga samordnare (SAS) kommer tillsammans med stadens medicinskt ansvariga sjuksköterskor (MAS) och medicinskt ansvariga för rehabilitering (MAR) att samlas i en egen enhet under kvalitet och utveckling. För att SAS-gruppen skall bli fulltalig söker vi dig som vill ta dig an det viktiga uppdraget som Socialt ansvarig samordnare (SAS) i vår nya organisation och förvaltning. Ditt huvudsakliga ansvarsområde blir Norra och Västra Hisingen.

Vill du jobba med att kvalitetssäkra äldreomsorgen för våra medborgare? Genom stöd och uppföljning och utifrån ett helhetsperspektiv arbetar du aktivt med att kvalitetssäkra, säkerställa och bidra till förvaltningens långsiktiga ansvar för äldreomsorgen för våra medborgare.

Du ansvarar för bedömning och utredning av Lex Sarah-rapporter samt gör eventuella anmälningar till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). I ditt uppdrag ingår att arbeta med granskning av förvaltningens äldreomsorg samt att föreslå förbättringsåtgärder. Du säkerställer att verksamheten uppfyller lagar, föreskrifter och beslut.

Du stödjer verksamheterna i det systematiska kvalitetsarbetet samt bidrar till utveckling av rutiner och arbetssätt. I uppdraget ingår även att ge åtgärdsförslag till verksamheten.

Som SAS granskar du verksamheten i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för kvalitet i verksamhet. Arbetet innefattar omvärldsbevakning bland annat gällande lagstiftning och du kommer att ingå i nätverk i staden. Du kan delta vid introduktion och fortbildning av personal, genomföra utredningar och bereda ärenden till nämnd och utskott.

Vid en eventuell intervju berättar vi gärna mer om arbetsuppgifter och den nya organisationen.

Varmt välkommen med din ansökan!

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har flera års erfarenhet av social dokumentation inom verksamhetsområde SoL samt är väl insatt i lagstiftningen. I rollen som SAS kommer du att samarbeta med arbetsledningen inom våra verksamheter och vi ser det som meriterande om du har erfarenhet som chef eller i en liknande roll som innefattat ledarskap, verksamhetsutveckling eller kvalificerad utredning. Tidigare erfarenhet av arbete med tillsyn och granskning ser vi som meriterande.

Du som söker är en mål- och resultatorienterad person som tar egna initiativ och stimuleras av att bidra till en effektiv, kvalitetsmedveten organisation. Du är van vid att arbeta självständigt och tar stort ansvar för dina arbetsuppgifter.

I denna roll är det viktigt att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet som ska göras på ett effektivt sätt samt att du är tydlig i din kommunikation. Du har en god analytisk förmåga och trivs med att arbeta med komplexa frågor och att lösa problem. För tjänsten krävs att du är mångsidig, tolerant och trygg i din yrkesroll. Att vägleda chefer och medarbetare ställer krav på att du är prestigelös utan att förlora fokus på målet samt att du är lyhörd och har en god samarbetsförmåga.

Ett krav för tjänsten är att du har en god datavana och är bekant med att hantera inom området förekommande verksamhetssystem. Det är även viktigt att du är duktig på att uttrycka dig på svenska, i tal och skrift.

ÖVRIGT
I denna rekryteringsprocess används urvalsfrågor som ett verktyg för att göra ett första urval. Det innebär att du inte ska bifoga ett personligt brev.

Vi arbetar utifrån en kompetensbaserad rekryteringsprocess och använder oss av arbetspsykologisk testning som en del i urvalsarbetet för att säkerställa en rättvis och jämlik rekryteringsprocess.

I Stadsdelsförvaltningen Angered vill vi att medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande och arbetsglädje.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt motverka diskriminering.

Vi vill att du ska få en god start hos oss. Därför får du introduktion både på din enhet och inom stadsdelsförvaltningen. Ett exempel är vår stadsdelsgemensamma introduktionsdag och vissa sektorer har även egna introduktionsdagar.

I Angered arbetar vi för att arbetsmiljön ska vara god och hälsofrämjande. Vi skapar löpande möjligheter för dig att ha en aktiv fritid, bland annat genom ett gediget friskvårdsprogram och förmånliga rabatter på årskort hos flera träningscenter, en cykelförmån, och friskvårdsbidrag. Vi tillämpar även rökfri arbetstid.

Då Göteborgs Stad har upphandlade avtal med rekryterings- och annonseringskanaler undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs Stad , SDF Angered
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 november 2020
  • Ansök senast: 7 december 2020

Liknande jobb