Specialist inom civil krishantering till EU-enheten

Specialist inom civil krishantering till EU-enheten

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och bidra till internationell fred, säkerhet och utveckling? Vill du ha ett meningsfullt och utvecklande arbete där du gör skillnad? Då kan du vara vår nya kollega på FBA.

Dina arbetsuppgifter

FBA söker nu en erfaren medarbetare till EU-enheten vid FBA:s avdelning för multilaterala partnerskap. Du kommer att vara huvudansvarig för FBA:s samlade stöd till EU:s civila krishantering. Vidare kommer du att inneha insatsansvar för frågor som rör genomförande av den civila pakten och/alternativt ett nytt partnersamarbete identifierat i den partnerskapsinriktning för samarbetet med EU som FBA arbetar fram för närvarande.

I arbetsuppgifterna ingår strategiskt utvecklingsarbete inklusive löpande omvärldsanalys och initiativtagande till möjliga policyförslag rörande EU:s civila krishantering och EU:s civila krishanteringsinsatser. Du kommer också att följa utvecklingen av processer och reformer inom EU:s gemensamma utrikes- och säkerhetspolitik (GUSP). Operativa arbetsuppgifter kan inkludera att stärka EU:s civila krishantering genom strategisk rådgivning och utbildning tillsammans med kollegor inom FBA:s expertisområden, till exempel säkerhetssektorreform (SSR), avväpning, demobilisering och återintegrering av före detta kombattanter (DDR), rättsstatsuppbyggnad, mänskliga rättigheter, kvinnor, fred och säkerhet eller klimatsäkerhet. Du kommer vidare att stödja FBA:s bidrag till EU:s integrerade ansats inklusive EU-Nato-relationer samt följa EU:s utrikes- och säkerhetspolitik i frågor som är relevanta för myndigheten. Du kommer att upprätthålla goda relationer och kontakter med relevanta strategiska EU-företrädare.

Arbetet rymmer såväl snabba leveranser som omfattande processer. Du förväntas bidra till att utveckla verksamheten utifrån din seniora erfarenhet och expertis. Arbetsformerna kan innebära rådgivning, utredning, metodutveckling och/eller analysarbete av varierande karaktär samt implementering av verksamhet. Du kan komma att representera myndigheten i nationella såväl som internationella forum. Din operativa kompetens kommer få stor betydelse i den verksamhet du genomför, riktad mot såväl relevanta delar av myndigheten liksom inom den europeiska utrikestjänsten (EEAS) och dess strategiska partners. Du planerar, genomför, dokumenterar och följer upp aktiviteter som genomförs på avdelningen för multilaterala partnerskap.

Din profil

Kvalifikationer


• En för tjänsten relevant akademisk examen, såsom exempelvis statsvetenskap eller freds- och konfliktstudier, eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Minst tio års erfarenhet av internationellt arbete och/eller säkerhetspolitik.
• Erfarenhet av arbete med/i EU:s civila krishanteringsinsatser.
• God kunskap om EU:s gemensamma säkerhets- och försvarspolitik (CSDP).
• Arbetslivserfarenhet från EU-institutioner.
• God erfarenhet av policy- och analysarbete samt rapportskrivning.
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift på svenska och engelska.

Meriterande


• God förmåga i annat europeiskt språk, exempelvis spanska, franska eller tyska.
• Erfarenhet av att samverka med aktörer inom fredsfrämjandearbetet.
• Arbetslivserfarenhet från Försvarsmakten, Utrikesdepartementet eller säkerhetssektorn.
• God kunskap om Nato.
• God kunskap om resultatbaserad planering och uppföljning av internationella insatser.
• Erfarenhet av att facilitera och bedriva kunskapshöjande verksamhet.

Hos oss tillför du din unika kompetens samtidigt som du visar prestigelöshet, lyhördhet och ödmjukhet för andra perspektiv och lösningar. Du är frikostig med att dela med dig av egna specialistkunskaper och tankar, utan att det hämmar det gemensamma arbetet och dina kollegors förutsättningar att komma till tals. Du har mycket god samarbetsförmåga samt är bra på att skapa relationer och bygga förtroende. Du är professionell och resultatorienterad i din yrkesroll. Du har också mycket god analytisk förmåga. Du kan ta in och orientera dig i en större mängd information och utifrån informationen dra logiska slutsatser och se orsakssamband. Du har vidare förmåga att tänka kritiskt och synliggöra alternativa vägar framåt, för att bidra till ständiga förbättringar och innovation.

Du är strukturerad och har förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete så att det blir tidseffektivt och kvalitativt. Detta innefattar bland annat förmåga att se hur detaljer bidrar till helheten och utifrån detta vara noggrann och arbeta systematiskt. Du sätter upp och håller deadlines. Arbetet ställer stora krav på flexibilitet och förmåga att ta eget ansvar för att leverera enligt överenskommelse.

Du har vidare en språklig analytisk förmåga. Du förstår komplicerade språkliga underlag, både talade och skrivna, och producerar egna dokument av hög kvalitet. Du har också god språklig noggrannhet.

FBA strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper som, tillsammans med tidigare erfarenheter, ska kunna intygas vid referenstagning.

Vi erbjuder ett meningsfullt arbete där du kan känna delaktighet och ansvar. På FBA är du som medarbetare vår viktigaste tillgång. Här kan du läsa mer om hur det är att arbeta på FBA och vilka karriärmöjligheter du har hos oss.

Du kommer att anställas som tjänsteperson i rollen som specialist. Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Start enligt överenskommelse. Placeringsort är Stockholm eller Sandö, Kramfors kommun. I arbetet ingår vissa utrikesresor.  Säkerhetsprövning kan komma att göras enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen.

Ansök senast den 12 juni.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings - och rekryteringshjälp.

Rollens innehåll: Katarina Hellström Thorsell, Enhetschef EU +46 70 182 55 58
Allmänna och praktiska frågor: Sandra Bäcklund, HR verksamhetspartner +46  70-180 69 38
Facklig representant Saco-S: Felicia Forsström 72-211 +46 70-182 14 49
Facklig representant ST: Helene Leander +46 70-183 52 12

Kontaktpersoner på detta företaget

Tjänstens innehåll - Gabriela Elroy, Bitr. utbildningschef
+46 612 823 04
Praktiska frågor - Siri Lundberg, Personalhandläggare
+46(0)705751645
Representant SACO-S Adam Olsson,
+46 70 558 39 96
Praktiska frågor - Karolin Lindberg, Personalhandläggare
+46 70 574 60 16
Tjänstens innehåll - Anna Norberg, Tf. Personalchef
+46 72 511 97 50
Fackliga frågor - Adam Olsson, Representant lokala SACO-S
+46 70 558 39 96
Praktiska frågor - Karin Arnlund, Personalhandläggare
+46 72 241 85 04
Tjänstens innehåll - Richard Zajac-Sannerholm, Programansvarig
+46 70 286 14 66
Fackliga frågor - Adam Olsson, Representant lokala SACO-S
+46 70 558 39 96
Tjänstens innehåll - Marianne Kihlberg, Kommunikationschef
+46 70 618 23 01

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Folke Bernadotteakademin
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 maj 2024
  • Ansök senast: 12 juni 2024

Besöksadress

Drottning Kristinas väg 37, 115 93 Stockholm
None

Postadress

Sandövägen 1
Sandöverken, 87264

Liknande jobb


Handläggare (tidsbegränsad)

Handläggare (tidsbegränsad)

14 juni 2024

Handläggare för projektstöd

Handläggare för projektstöd

14 juni 2024

Informationssäkerhet-och säkerhetsskyddshandläggare

14 juni 2024