Speciallärare med inriktning IF till Gymnasiesärskolans nationella program,

Speciallärare med inriktning IF till Gymnasiesärskolans nationella program,

Arbetsbeskrivning

Sundsvalls kommuns gemensamma vision "Tillsammans släpper vi skaparkraften fri och bygger ett hållbart Sundsvall med plats för alla" vilar på tre värdeord - mod, öppenhet och helhetssyn. Politikernas och förvaltnings mål och viljeriktning är att alla barn och elever i Sundsvalls kommuns förskolor och skolor ska få likvärdiga förutsättningar att utvecklas, nå sina mål och bli aktiva medborgare med många möjligheter i livet.

Varje dag möter våra ca 3 000 medarbetare inom Barn- och utbildningsförvaltningen tillsammans ca 16 000 barn och elever på fler än 130 enheter. Varje dag finns möjligheten att ge dem förutsättningar för fortsatt lärande och utveckling.

Sundsvalls gymnasium, Västermalms skola har tre nationella yrkesförberedande gymnasiesärskoleprogram: Fastighet, anläggning och byggnation, Hälsa, vård och omsorg samt Hotell, restaurang och bageri. Utbildningarna är yrkesinriktade, där en stor del av utbildningen är förlagd ute på arbetsplats (APL). Utbildningen är 4:årig och ska förbereda eleverna för ett yrkesliv eller fortsatta studier på ex folkhögskola eller Lärvux. Gymnasiegemensamma kurser läser eleverna tillsammans från de olika inriktningarna. Undervisningen sker i sk. B-form, där elever från olika årskurser läser ihop.

ARBETSUPPGIFTER
Dina arbetsuppgifter blir att tillsammans med arbetslaget skapa förutsättningar för eleverna att skaffa sig en god utbildning och bidra till deras personliga och sociala utveckling. Undervisningen omfattar främst gymnasiegensamma kurser (Sv, Ma, Eng, Sh, Hi, Nk, Re) ev. kan någon inriktnings kurs och/eller individuellt val ingå. Olika pedagogiska metoder och tydliggörande pedagogik är en naturlig del i planering och genomförande av lektionerna, liksom att systematiskt kartlägga och identifiera utvecklingsområden på grupp och individnivå. Du kommer att undervisa elever från våra tre nationella yrkesprogram. På programmet jobbar vi med verklighetsnära och värdeskapande arbetsformer och vi ser det som en viktig del i vårt pedagogiska arbete. Samverkan och samarbete med övrig personal i arbetslaget och med personal på gymnasiets nationella program ingår som en naturlig del i uppdraget.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är speciallärare / specialpedagog med inriktning intellektuell funktionsnedsättning. Vi ser erfarenhet av arbete med målgruppen som ett krav. Du är väl förtrogen med skolans styrdokument. Du har kunskap och erfarenhet av att arbeta strukturerat med tydliggörande pedagogik. Erfarenhet och kunskaper inom NPF området är en stor fördel.

Som lärare är du engagerad och har förmåga och vilja att utveckla människor och kan tillämpa olika pedagogiska metoder utifrån varje elevs behov. Som person är du kreativ, nytänkande, välstrukturerad och har en förmåga att inspirera andra. Samarbetsförmåga och en vilja att dela med sig av kunskaper och erfarenheter är egenskaper som värderas högt. Likaså förmågan att se olika perspektiv och se arbetslaget som ett stöttande och utvecklande team, där höga förväntningar på elever och elevers delaktighet är en naturlig del i det dagliga arbetet. Du klarar snabba förändringar och är flexibel.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100% med tillträde vt -21.

Vid begäran skall betyg/ examensbevis/studieintyg/lärarlegitimation som styrker att du har rätt kvalifikationer för tjänsten lämnas in.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att inte övertalighet uppkommer inom annan del av kommunen som gör att den tillsätts den vägen.

Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

Artiklar i detta ämnet

  1. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Sammanfattning

Liknande jobb


16 april 2024

16 april 2024

Engagerad svensklärare

16 april 2024