Speciallärare till högstadiet, gärna behörighet i Matematik, Solna stad

Speciallärare till högstadiet, gärna behörighet i Matematik, Solna stad

Arbetsbeskrivning

Om tjänsten
Råsunda skola söker nu en speciallärare till högstadiet. I tjänsten ingår dels att finnas med i planering, genomförande och bedömning i Matematik för våra sjuor, dels att arbeta övergripande på högstadiet kring elever med Åtgärdsprogram och handledande till pedagoger på skolan, både i våra ordinarie klasser som i vår särskilda undervisningsgrupp. I vår skolutveckling fokuserar vi på differentiering och ett formativt förhållningssätt i vår undervisning och vi tror att samarbete är nyckeln både till ett kollegialt lärare och en förbättrad arbetssituation får våra pedagoger.

Vem söker vi?


• Du är behörig lärare med lärarexamen och lärarlegitimation.
• Behörig i Matematik - meriterande.
• Erfarenhet av pedagogiskt arbete.

Du kan skapa situationer där elever lyckas. Du har ett stort engagemang och en vilja att utvecklas tillsammans med kollegor och elever. Ditt ledarskap bottnar sig i tron om att alla elever kan och vill utvecklas. Din undervisning utgår från vetenskap och beprövad erfarenhet som gör att du lyckas skapa goda lärmiljöer (didaktisk, emotionell och fysisk).

Som person är du lyhörd för elevernas behov, tydlig, respektfull och har stor förmåga till samverkan med såväl våra elever som föräldrar och kollegor. Du har ett positivt förhållningssätt till IT som ett självklart verktyg i såväl pedagogik som dokumentation. Din arbetsinsats grundas utifrån ett stort engagemang där du är initiativrik och vill vara med och utveckla vår skola. Du är väl förtrogen med LGR 11 och har kunskap om språkutvecklande arbetsmetoder. Du samverkar gärna med dina kollegor, både inom ditt ämne och över ämnesgränserna. Du planerar, organiserar och prioriterar på ett effektivt sätt och säkerställer att alla processer fullföljs med god kvalitet.

Om skolan
Råsunda skola i Solna är en F-9 skola med ca.1200 elever. Högstadiet finns i en egen, nyrenoverad lokal på Parkvägen, nära Solna Centrum.
Högstadiet är 4-6 parallelligt och leds av två biträdande rektorer som tillsammans med rektor, arbetslagsledare och förstelärare strävar efter att ge goda förutsättningar för samarbeten och kollegialt lärande inom stadiet, såväl inom som över ämnesgränserna. Lärarna är organiserade i årskursvisa arbetslag och inom ämnet och årskursen finns schemalagd tid för samarbete mellan lärare som delar ett ansvar för undervisningen i ämnet och årskursen.

Vi har ett relationellt förhållningssätt till specialpedagogik och arbetar för att så stor andel av våra elever som möjligt ska komma till sin rätt i sin ordinarie undervisningsgrupp. Som stöd för detta ligger schemat parallellt och i de flesta ämnen delar tre pedagoger på ansvaret över två klasser. Detta ger lärarna ökad möjlighet att differentiera sin undervisning och vid behov också skapa differentierade grupper för att tillse att alla elever möts av en undervisning anpassad efter deras behov. Alla lektioner på Råsunda skola följer en gemensam lektionsstruktur med bla. tydlig start och avslutning, tydliga instruktioner, fasta placeringar i klassrummet. Inför hösten 2021 har vi fått möjlighet att inreda två klassrum mer NPF-säkert, ett projekt som kommer att utvärderas och förhoppningsvis leda till fler NPF-säkra klassrum på sikt. Skolan har en särskild undervisningsgrupp för elever med stora svårigheter att följa en undervisning i helklass och vi är framgångsrika i att slussa elever tillbaka från lång och problematisk skolfrånvaro.

Visionen för skolan är att varje person på Råsunda Centralskola ska komma till sin rätt. I vår gemensamma värdegrund kring eleverna tänker vi att eleven vill om hen kan, att lika inte alltid är rättvist, att positiv förstärkning är mer effektivt i danandet till goda vuxna än tillrättavisningar men framförallt att varje elev är rätt elev. Skolan har ett väl utvecklat elevhälsoarbete och har en prioriterad organisation för särskilt stöd. Vi gör oss måna om att se varje elev som en individ och samarbetar kring eleverna i årskursvisa arbetslag.

Mer information och ansökan
Tjänsten är en tillsvidaretjänst på 100% med tillträde enligt överenskommelse. Vänligen skicka in dina ansökningshandlingar senast 8 september 2021. Om du har några frågor är du välkommen att höra av dig till rektor Susanna Franzén på susanna.franzen@solna.se


I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Barn- och utbildningsförvaltningen svarar för omsorg och utbildning av barn och ungdomar. I verksamheten ingår förskola och pedagogisk omsorg, förskoleklass, fritidshem, grundskola, särskola och en gymnasieskola.

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

Artiklar i detta ämnet

  1. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Solna Stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 augusti 2021
  • Ansök senast: 8 september 2021

Liknande jobb


Speciallärare -Anpassad gymnasieskola

Speciallärare -Anpassad gymnasieskola

15 maj 2024

Speciallärare Novagruppen Bergsnässkolan

Speciallärare Novagruppen Bergsnässkolan

15 maj 2024

15 maj 2024