Speciallärare till Vallaskolan, åk 4-9

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och göra skillnad? Då är det kanske dig vi söker som medarbetare till
Sollefteå kommun. Hos oss har du nära till storslagen natur och småstadscharm. Du kan
njuta av ett varierat fritids- och kulturliv.

För oss är det viktigt att du känner att ditt arbete är meningsfullt och att du ser din del i
helheten. Du är med och utvecklar verksamheten mot kommunens övergripande vision och mål. Här bor människor med stark framtidstro!

Vallaskolan är centralt belägen i Sollefteå tätort. Vid skolan går totalt ca 560 elever fördelat på två rektorsområden; årskurserna 4-9 och anpassad grundskola (grundsärskolan). Skolledningen består av en rektor och två biträdande rektorer, vilka även har undervisning i sina uppdrag. Utöver ämneslärartjänster finns speciallärare, lärare i Studion (särskild undervisningsgrupp) och i Språkstudion (förberedande verksamhet för nyanlända elever). Därtill finns elevvärdar och resurspersoner. Inom administration, elevhälsa, bibliotek, IT- och vaktmästeri är ytterligare ett antal personer verksamma. Tre av lärarna är förstelärare. Förstelärarna har ett övergripande uppdrag på kommunal nivå. Därtill, på uppdrag av rektor, leder de även utvecklingsarbetet vid skolan.

Verksamheten är organiserad i årskursarbetslag. Ett nära samarbete i arbetslagen lärare
emellan och gentemot elever underlättar det främjande och förebyggande elevhälsoarbetet, sambedömningen, det ämnesövergripande arbetet samt andra schemabrytande aktiviteter. Som lärare ingår man även i ämneslag med flera som undervisar i samma ämne. I ämneslaget sambedöms elevernas arbeten, gemensamma planeringar skapas, och elevresultat och utvärderingar analyseras tillsammans. Skolan har även en verksamhet för nyanlända elever integrerat med en särskild undervisningsmiljö.

Vid enheten finns en väl utbyggd elevhälsa med speciallärare, lärare från Studion och
Språkstudion, två kuratorer, två skolsköterskor, en studie- och yrkesvägledare, samt tillgång till skolpsykolog på konsultativ basis. Skolan har väl utvecklade strategier i det främjande och förebyggande elevhälsoarbetet, i vilket elevhälsan ingår i arbetslagens EHM (Elevhälsomöten). Strukturen av den samlade kompetensen bidrar till att eleverna stärks i sin utveckling kunskapsmässigt såväl som socialt.

Välkommen till oss!



ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu speciallärare som:

• vill arbeta på en skola som leder och inte följer utvecklingen.
• arbetar med formativ bedömning.
• vill vara delaktig i kollegialt lärande.
• vill bidra med sin kompetens i skolans fortsatta utveckling.

Utifrån din profession ingår du i skolans strategiska elevhälsoteam och bidrar genom ett konsultativt arbetssätt till ett kollegialt lärande. Tillsammans med skolledning, elevhälsa och arbetslag ingår du i skolans elevhälsomöten, EHM, i syfte att medverka i processer som skapar goda lärmiljöer för skolans elever. På uppdrag av rektor upprättar och genomför du kartläggningar och åtgärdsprogram till elever som är i behov av specifikt stöd och stimulans för att klara skolans mål.



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad speciallärare enligt skollagen. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.



ÖVRIGT
I Sollefteå kommun är ett antal tjänster inplacerade i säkerhetsklass enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). För de tjänsterna ingår säkerhetsprövning i anställningsförfarandet.

Observera att vi endast tar emot ansökningar via Offentliga jobb.

Första gången du söker ett jobb via Offentliga jobb, registrerar du dig på länken www.offentligajobb.se och skriver in dina uppgifter där. Du bör vara noggrann när du fyller i dina uppgifter, eftersom dina uppgifter ligger till grund för hanteringen.

När vi mottagit din ansökan får du en bekräftelse via mail.

Vi strävar efter mångfald och jämn könsfördelning inom Sollefteå kommun.

Vi undanber oss vänligt men bestämt att bli kontaktade av annons och rekryteringsföretag.

Artiklar i detta ämnet

  1. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Sammanfattning

Liknande jobb


8 maj 2024

8 maj 2024

Speciallärare

8 maj 2024