Strateg social hållbarhet - med inriktning tillgänglighet och folkhälsa

Arbetsbeskrivning

Gävle är en kommun i utveckling. Hos oss kan du göra skillnad på riktigt. För alla som bor i Gävle. För Gävle som plats. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb, 6700 kollegor och goda möjligheter för dig att växa. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen. Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss.

På kommunledningskontoret är du i händelsernas centrum. Våra drygt 200 medarbetare jobbar med saker som är gemensamma för alla inom Gävle kommun. Vi ser helheten, samordnar arbetet mellan förvaltningarna och ansvarar för den strategiska utvecklingen. Hos oss jobbar du nära politikerna och vet ofta först vad som är på gång. Är du lyhörd, nyfiken och aktiv har du goda möjligheter att vara med och påverka. Vi gör Gävle tillsammans.

Enheten för Social hållbarhet är en ny enhet inom Kommunledningskontoret och inrättades 2015. Inom enheten arbetar för närvarande sex medarbetare med ansvar för övergripande frågor inom området social hållbarhet. Vi arbetar bland annat med mänskliga rättigheter, nationella minoriteter, jämställdhet, integration, barn- och ungdomsperspektivet, folkhälsa och tillgänglighet. Enheten har nu ett politiskt uppdrag att utarbeta och sedan implementera ett kommunövergripande program för social hållbarhet. Arbetet sker i nära samarbete med Gävle kommuns samtliga förvaltningar och bolag.

Vi kraftsamlar för att visa att det går att lösa de sociala utmaningarna i en kommun i tillväxt och på den här tjänsten är du en av dem som driver och deltar i utvecklingsarbetet främst inom områdena tillgänglighet och folkhälsa.

ARBETSUPPGIFTER
Inom ramen för programmet med social hållbarhet omfattar arbetet ansvar för planering, stöd för organisationen i implementering och tillämpning samt ansvar för uppföljning och analys inom framförallt sakområdena folkhälsa och tillgänglighet.

I ditt arbete ska du kunna fånga upp tendenser över tid och behov i ett tidigt skede och kunna formulera dessa till långsiktiga strategier. Du kommer även samverka och delta i nätverk och partnerskap på såväl lokal, regional som nationell nivå. I uppdraget ingår även nära samarbete med alkohol- och drogsamordnaren.

I uppdraget ingår bland annat att:
• Utforma och utveckla kommunens strategiska arbete med social hållbar utveckling
• Uppföljnings-, analys- och utredningsarbete
• Bereda ärenden inom social hållbarhet till kommunstyrelsen
• Medverka i lokala, regionala och nationella arbetsgrupper, partnerskap och nätverk
• Samordna och leda arbetsgrupper samt projekt
• Genomföra utbildningsinsatser
• Planera, genomföra och återkoppla medborgardialoger

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med adekvat akademisk examen och erfarenhet av uppföljnings- och utvärderingsarbete. Du har flerårig erfarenhet från att arbeta på strategisk nivå och i en politiskt styrd organisation med tillgänglighet och folkhälsa. Har du kompletterande studier inom statistik är det meriterande.

Du ska ha erfarenhet av att planera och leda stora övergripande processer eller projekt. Du är drivande, samarbetsinriktad, strukturerad och leveransinriktad. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Meriterande är erfarenhet av medborgardialoger samt dokumenterad kunskap i jämställdhet eller barnrätt.

Som person ska du ha en mycket god analytisk förmåga och kunna sätta dig in i nya problemområden. Du är en god lyssnare och har lätt att kommunicera, bygga relationer och skapar förtroende hos olika målgrupper. Du måste vara beredd på att arbeta med många olika frågor och arbetsuppgifter, såväl operativa som strategiska, eftersom vi kommer att ingå i en period med implementeringen av ett nytt program.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ann-Sofie Sjögren
026-17 80 55
Roger Kimland
026-17 81 45
Lena Arnberg
026-17 80 05
Enhetschef Agneta Bjurman
026-17 81 85
HR-konsult med inriktning rekrytering Helena Bergström
026-17 50 07
Karin Jansson SACO/Civilekonomerna
026-17 80 47
Vision Lena Arnberg
026-17 80 05
HR-konsult, grundskolan Gunilla Wester
026-17 88 92
HR-konsult, gymnasieskolan Margareta Brolin
026-17 87 73
HR-konsult, grundskolan Marianne Brännström
026-17 92 39

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Gävle kommun, HR-avdelningen Gävle
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 7 april 2016

Besöksadress

Drottninggatan 22 Gävle
None

Postadress

Stadshuset
Gävle, 80184

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024