Strategisk upphandlare till Socialstyrelsen

Arbetsbeskrivning

Välkommen att bli en del av vår upphandlingsenhet och jobba tillsammans med oss i en myndighet med ett brett och variationsrikt uppdrag!

Du kommer att få en inblick i många olika områden inom exempelvis hälso- och sjukvård, socialtjänst samt krisberedskap då myndigheten är Sveriges kunskapsmyndighet inom vård och omsorg. I din vardag kommer du att möta och stödja engagerade beställare med hög kompetens, många gånger experter inom sina respektive områden.

Upphandlingsenheten består av 7 medarbetare och vi erbjuder organisationen stöd vid anskaffning av varor och tjänster samt vid upprättande och uppföljning av avtal. På enheten har vi en bred kompetens inom inköps- och upphandlingsområdet, exempelvis upphandlings- och avtalsjuridik, säkerhetsskyddad upphandling, offentlighet och sekretess samt det affärsmässiga perspektivet.

Som upphandlare ger du stöd genom hela processen och har ett nära samarbete med beställare och sakkunniga och du ansvarar för att säkerställa att anskaffningen genomförs helt i enlighet med LOU. Tillsammans med kollegor, och även självständigt, kommer du att få genomföra utvecklingsarbete inom enheten, vilket också ger dig möjlighet att arbeta strategiskt och påverka hur verksamheten bedrivs.

På vår enhet kommer du att trivas om du värdesätter arbete i team, en stark gemenskap och ett gemensamt ansvarstagande för att nå uppsatta mål. Vi delar med oss av kompetens och erfarenhet till varandra på ett prestigelöst sätt och där vill vi att även du är med och bidrar.

Vi söker dig som har
• minst fyra års erfarenhet av offentlig upphandling och att självständigt ansvara för hela upphandlingsprocessen genom exempelvis öppna förfaranden.
• akademisk examen inom juridik, ekonomi eller annat område som Socialstyrelsen finner relevant.
• mycket goda teoretiska kunskaper i upphandlingsreglerna, främst LOU och relevanta delar i EU-rätten.
• erfarenhet av att upprätta kommersiella avtal.

För att lyckas i uppdraget är du analytisk och strukturerad och kan arbeta självständigt. Du är pedagogisk med god kommunikativ förmåga, såväl skriftligt som muntligt. Att samarbeta och skapa goda relationer internt och externt är viktigt för dig. Som upphandlare hos Socialstyrelsen har du en stödjande, rådgivande roll och det är därför viktigt att du har ett konsultativt förhållningssätt. Saklighet och opartiskhet är självklara utgångspunkter för dig.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har
• akademisk utbildning inom upphandlingsjuridik, avtalsjuridik eller offentlig rätt
• arbetat med säkerhetsskyddade upphandlingar
• erfarenhet av och goda kunskaper om systematisk avtalsuppföljning
• erfarenhet av och goda kunskaper om det affärsmässiga perspektivet vid upphandlingar
• erfarenhet av och goda kunskaper om offentlighet och sekretess, i synnerhet sekretessprövning av anbud
• erfarenhet av upphandlingsprocesser som kräver samarbete mellan flera olika kompetenser och funktioner i organisationen
• erfarenhet av strategiskt arbete och verksamhetsutveckling inom upphandlingsområdet

Vårt erbjudande
Anställningen är tillsvidareanställning, heltid, med sex månaders provanställning och placering i Stockholm. Din tjänstetitel är upphandlare.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Välkommen med din ansökan senast den 12 april 2021. I din CV ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 2.6.1-6822/2021.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta rekryterande enhetschef Maria Ek 075-247 35 86. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Mona Ward Holmberg 075-247 4302. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Magnus Göransson för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Om Socialstyrelsen


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 mars 2021
  • Ansök senast: 12 april 2021

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


15 juni 2024

Erfaren upphandlare till myndighet i Gävle

Erfaren upphandlare till myndighet i Gävle

14 juni 2024

13 juni 2024