Tillsynshandläggare på bygglovenheten - vikariat

Tillsynshandläggare på bygglovenheten - vikariat

Arbetsbeskrivning

Inom samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar vi med att förverkliga visionen om framtidens Österåker där en modern stad med en genuin småstadskaraktär möter en levande skärgård och landsbygd. I samklang med att Österåker lockar allt fler invånare, utvecklas kommunens bebyggelse, natur, kust och skärgård, kultur, näringsliv och möjligheter till rekreation på ett hållbart sätt.

Vill du arbeta med ett trevligt gäng? Kom till oss på bygglovenheten i Österåkers kommun!

Vi söker dig som vill ingå i vårt team som idag är 17 personer med bred kompetens och lång erfarenhet. Vi är arkitekter, bygglovhandläggare, tillsynshandläggare, byggnadsinspektörer, jurist, administratörer samt bostadsanpassningshandläggare.

Vi bidrar alla till en bra sammanhållning, trivs tillsammans och har kul!

Ditt nya jobb


Vi erbjuder dig ett stimulerande, omväxlande och utvecklande arbete med stort eget ansvar. I rollen som tillsynshandläggare ingår du i tillsynsteamet som kommer att bestå av två tillsynshandläggare, vår förvaltningsjurist och biträdande bygglovchef. Tjänsten är utåtriktad och innebär mycket kontakt med allmänhet, fastighetsägare och grannar. Det är av stor vikt att du kan hantera människor på ett respektfullt och förtroendeingivande sätt. Tjänsten är ett vikariat då en av våra tillsynshandläggare ska vara tjänstledig för studier.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar att digitalt handlägga tillsynsärenden inom plan- och bygglagens område, vilket bland annat innebär otillåtna byggnationer samt stökiga tomter. Även tillsynsarbete inom strandskyddat område ingår i tjänsten.

Arbetet innebär stor variation där det bland annat ingår att besöka fastigheter, att kommunicera med fastighetsägare och allmänheten samt skriva beslut och beslutsförslag till Byggnadsnämnden. Vi handlägger ärenden digitalt utifrån mallar i ärendehanteringssystemet ByggR och vi arbetar efter en tydlig struktur och rutiner där samsyn är viktigt för att säkerställa en enhetlig handläggning.

Byggnadsnämnden är en så kallad myndighetsnämnd vilket innebär att arbetsuppgifterna till betydande del består av myndighetsutövande.

Tjänsten kan komma att anpassas till dina kvalifikationer, erfarenhet och intresse.

Våra medarbetare har ett stort eget ansvar för sitt arbete och sin arbetstid. Vi vill att våra medarbetare ska kunna kombinera ett professionellt arbete med familj och fritid. Vi erbjuder bland annat flextid, friskvårdsbidrag, friskvårdstid och möjlighet att växla semesterdagstillägg till ledig tid.

Din profil

Vi söker dig som har högskole- eller universitetsutbildning inom juridik, byggnadsteknik, alternativt slutförd YH-utbildning som bygglovhandläggare. Ett krav är att du varit verksam som bygglov- eller tillsynshandläggare. Du har goda kunskaper om plan- och bygglagen samt god kännedom om miljöbalken. Erfarenhet av ByggR och digitalt arbetssätt är en merit. Arbetsuppgifterna ställer höga krav på god och tydlig svenska i både tal och skrift. B-körkort är en förutsättning.

Du är engagerad, kommunicerar med omdöme och tydlighet samt har mycket god samarbetsförmåga. Du är strukturerad, ser vad som behöver prioriteras och slutför det som påbörjats. Det förutsätts att du kan arbeta självständigt lika naturligt som du samarbetar i team.

Anställningens omfattning

100 %

Anställningsform

Vikariat 1 år med goda möjligheter till fast anställning

Tillträde

Enligt överenskommelse

Sista ansökningsdag

2023-07-16

Visst låter det spännande? Registrera din ansökan via knappen "Ansök". Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.

Gå gärna in och läs mer på osteraker.se/jobbaiösteråker

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på vår webbplats.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.


Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka.

Artiklar i detta ämnet

  1. Faran i fuktskadade hus

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne  Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica  Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf  Carlqvist, SSR
08-540
Daniela  Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 juni 2023
  • Ansök senast: 16 juli 2023

Besöksadress

Österåker 18486 Österåker
None

Postadress

Hackstavägen 22
Åkersberga, 18486

Liknande jobb


Affärsdriven arbetschef inom bygg

Affärsdriven arbetschef inom bygg

18 april 2024

Senior Project Controls Manager

Senior Project Controls Manager

15 april 2024

23 januari 2024