OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Avesta 2020 - Något fantastiskt kommer att hända.
Avesta kommun är mitt inne i ett utvecklingsarbete där alla medarbetare är med och bidrar med kompetens och engagemang. År 2020 är vi 25 000 invånare, har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd, och vi vet att vi gjorde det tillsammans!
Avesta kommun bedriver ett mycket omfattande utvecklingsarbete via de långsiktiga projekten Avesta 2020 och Förenkla Helt Enkelt. Vi ska förändra näringslivsstrukturen, bli ett nav för utveckling i vår närregion, bedriva långsiktiga marknadsföringskampanjer och ytterligare effektivisera verksamheten med e-tjänster och servicecenter.
För att förstärka vårt lag behöver vi nu två till med utredarkompetens. Vi är inne i en generationsväxling som kan ge dig möjlighet att utvecklas vidare inom kommunen. En av tjänsterna är lokalmässigt knuten till kommunkansliets administrativa enhet och du rapporterar till administrativa chefen. Den andra tjänsten är lokalmässigt knuten till bildningsförvaltningen och där rapporterar du till bildningschefen.
Avesta kommun har en sammanhållen förvaltningsorganisation där förvaltningschefer, ekonomer, utredare och nämndadministratörer ingår i kommunkansliet. Med de två tjänsterna vid administrativa enheten och bildningsförvaltningen har vi utökat den centrala utredargruppen som kommer att omfatta fem allmänna utredare. En aktiv samverkan sker i gruppen för utveckling av metoder mm.
ARBETSUPPGIFTER
Tjänsterna innehåller bland annat följande uppdrag:
• Initiera, planera, leda och genomföra uppdrag, utredningar och utvecklingsprojekt av komplex och strategisk karaktär
• Utreda organisationsförändringar
• Leda processkartläggningar
• Ge stöd till verksamheterna i utredningsmetodik, processkartläggning och projektarbete
Fokus i uppdragen är att samordna och driva kommunövergripande strategiska utvecklingsprocesser som har betydelse för Avesta kommuns utveckling och profilering.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning med samhällsvetenskaplig, juridisk eller ekonomisk inriktning eller annan för tjänsten lämplig inriktning. Du behöver också ha gedigen erfarenhet av utrednings- och utvecklingsarbete. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att ta fram strategier och förmåga att se till att de får genomslag. Om du har arbetat i en politisk styrd organisation och har kunskap i de för kommunal verksamhet centrala lagstiftningarna, t ex kommunallag och förvaltningslag så är även det meriterande.
Du behöver kunna analysera och sammanfatta insamlad information samt ha god förmåga att producera egna texter och dokument med hög kvalité. God förmåga att uttrycka sig i både tal och skrift värderas högt i denna tjänst. I uppdraget som utredare är omvärldsbevakningen en naturlig del. Du kommer att ta del av forskningsrapporter på såväl svenska som engelska varpå god läsförståelse avseende engelska är nödvändigt. Även numerisk analysförmåga är av vikt.
Som person är du självgående, analytisk och har en förmåga att se helheten. Vi värdesätter egenskaper som initiativförmåga, kreativitet och samarbetsförmåga. I utredningsarbetet är det av största vikt att du är lyhörd och prestigelös och därmed kan ta till dig synpunkter på ett konstruktivt vis.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Personalchef Jan Ericsson
0226-645338
HR-konsult/Rekryterare Jessica Eriksson
0226-64 50 83
Administrativ chef Göran Johansson
0226-645004
Driftansvarig Annika Sundström
0226-64 54 56
IT-chef Göran Ecström
0226-645034
Rekryteringskosult Nordstedt & Partners Kjell Nordstedt
Rekryteringskosult, Nordstedt & Partners Anna Hansson
Administrativ chef Göran Johansson
0226-64 5004
Rekryterare Mercuri Urval Jonas Karlberg
Rekryterare Jenny Lyxell
0226-6456 89