Undervisningsråd (handläggare) Upplysningstjänst

Arbetsbeskrivning

Skolverket är förvaltningsmyndighet för det offentliga skolväsendet för barn, ungdomar och vuxna samt för förskoleverksamheten och skolbarnsomsorgen. Skolverket har till uppgift att under regeringen svara för skolans styrdokument och nationella prov, att följa upp och nationellt utvärdera skolans verksamhet och resultat samt att stödja utveckling inom nationellt prioriterade områden. Skolverket ansvarar för den statliga rektorsutbildningen och för statens satsningar på fortbildning för lärare. ARBETSUPPGIFTER Är du intresserad av skolans verksamhetsområde och att arbeta med frågor som ställs till Skolverket från elever, föräldrar, skolans personal m fl? Vi kan i så fall erbjuda dig intressanta arbetsuppgifter i Skolverkets upplysningstjänst! Skolverket har etablerat en samordnad upplysningstjänst för att kunna ge allmänheten en god service och upplysningar med hög rättssäkerhet inom myndighetens ansvarsområde. Elever, föräldrar, skolpersonal m fl kontaktar Skolverket om hur en fråga är reglerad i lagar och förordningar. Exempel på frågeområden är betygssättning och kursplaner, rätt till utbildning, kränkande behandling samt hur särskilt stöd skall utformas. Upplysningstjänsten tillhör rättssekretariatet och där arbetar personer med olika akademisk bakgrund och skilda kompetenser. Vi söker nu medarbetare till upplysningstjänsten och tjänsterna avser visstid t.o.m. 31 december 2010. Arbetsuppgifter Din primära uppgift blir att utifrån en gemensam arbetsmetod handlägga allmänhetens frågor via telefon och e-post som rör det allmänna skolväsendet, förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg utifrån hur en fråga är reglerad i lagar, förordningar och andra nationella styrdokument. KVALIFIKATIONER Du ska ha en akademisk utbildning företrädesvis med pedagogisk, juridisk eller annan samhällsvetenskaplig inriktning. Du ska ha arbetat med antingen juridisk rådgivning eller med skolfrågor t ex som pedagog eller som handläggare inom förvaltning. Du bör ha god inblick i ansvarsfördelningen mellan stat, kommun och övriga huvudmän inom skolans område och skolans författningar, samt vara intresserad av att arbeta med Skolverkets samhällsservice. Det är meriterande med erfarenhet av arbete inom call-center eller serviceyrke. Du behöver kunna formulera dig väl i tal och skrift, snabbt kunna sätta dig in i nya situationer och ha förmåga att både arbeta självständigt och att lösa arbetsuppgifter gemensamt i en arbetsgrupp. Arbetet sker periodvis i ett högt tempo och Du behöver kunna hantera uppgifter under tidspress på ett sakligt, lugnt och prestigelöst sätt. Vi fäster därför stor vikt vid personliga förutsättningar för arbetsuppgifterna.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skolverket, Skolverket
  • 1 plats
  • Heltid/Deltid
  • Publicerat: 3 februari 2010
  • Ansök senast: 17 februari 2010

Liknande jobb


Vik utredare/utvecklingsledare, 100 %

23 augusti 2010

HANDLÄGGARE

15 februari 2010

11 februari 2010