Universitetslektor i byggnadsteknik

Arbetsbeskrivning

Du kommer att undervisa och vara ansvarig för några av kurserna inom våra två utbildningsprogram Byggnadsingenjörsprogrammet och Civilingenjörsprogrammet i Samhällsbyggnad.

Läs gärna mer om dessa två program under länken nedan.

Vi ser gärna att du förutom forskningserfarenhet även har erfarenhet från projektering. Har du arbetat med projektledning ser vi det som meriterande

Behörighetskrav
Behörig för anställning som universitetslektor är den som avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens, har genomgått högskolepedagogisk utbildning eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper samt visat pedagogisk skicklighet.

Den som ska anställas som universitetslektor ska ha visat den undervisningsskicklighet som krävs för anställningen och dessutom, om särskilda skäl inte föreligger, ha genomgått 10 veckors högskolepedagogisk utbildning. Prövning av pedagogisk skicklighet ska avse såväl planering, genomförande och utvärdering av undervisning som handledning och examination. Den pedagogiska skickligheten ska vara väl dokumenterad så att kvaliteten kan bedömas.

För tillsvidareanställning som universitetslektor krävs högskolepedagogisk utbildning vilken erbjuds och ingår i tjänstgöringen.

I övrigt hänvisas till HF 4 kap. (SFS 1993:100).

Bedömningsgrunder
Vid urval bland behöriga sökande kommer lika vikt att fästas vid vetenskaplig och pedagogisk skicklighet. Lika stor omsorg ska ägnas prövningen av den pedagogiska skickligheten som den vetenskapliga skickligheten.

Vid bedömning av den pedagogiska skickligheten ska särskild vikt läggas på pedagogiskt utvecklingsarbete samt undervisning och handledning på olika nivåer inom byggnadsteknik. Pedagogisk skicklighet ska ha visats genom breda och gedigna kunskaper inom ämnet för anställningen. Pedagogisk skicklighet ska även ha visats genom förmåga att sprida engagemang och intresse för ämnet, förmåga att strukturera och organisera kunskapsmassa till kurser, förmåga att aktivera studenter till egen inlärning, förmåga att kommunicera med studenter och andra lärare samt förmåga till förnyelse.

Vetenskaplig skicklighet kan visas genom egen forskning samt genom planering och ledning av forskning. Vetenskaplig skicklighet kan därutöver ha visats genom förmåga att i forskning uppnå resultat genom samverkan med andra lärare och genom förmåga att informera om forskning.

Sammanfattning

Liknande jobb


20 augusti 2010

20 augusti 2010

Research engineer

20 augusti 2010

20 augusti 2010