Universitetslektor i datavetenskap

Arbetsbeskrivning

Akademin för innovation, design och teknik (IDT) vid Mälardalens högskola är en multidisciplinär forsknings- och utbildningsarena med stark inriktning på samverkan med det omgivande samhället och med nära koppling mellan grundutbildning och forskning. IDT bedriver forskning och undervisning med fokus på inbyggda system och innovation och produktrealisering.

I arbetsuppgifterna ingår främst att undervisa på kandidat- och masternivå. Arbetet omfattar också en betydande andel forskning. En lektor förväntats följa utvecklingen inom sitt område och den samhällsutveckling som har betydelse för det egna området.

Undervisningen sker inom det datavetenskapliga programmet vid avdelningen för datavetenskap och nätverk inom områdena webbutveckling, interaktionsdesign, mobila plattformar och spelutveckling. Undervisningen omfattar handledning av examensarbeten på kandidat- och magister-/masternivå.

De aktuella forskningsområdena fokuserar på bordsyteinteraktion, fysiska gränssnitt, innehållsaggregering, datorstött samarbete och ubiquitous computing. I arbetsuppgifterna ingår att skriva forskningsansökningar och att handleda doktorander.

Behörighetskrav
Behörig för anställning som universitetslektor är den som avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens, har genomgått högskolepedagogisk utbildning eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper samt visat pedagogisk skicklighet.

Den som ska anställas som universitetslektor ska ha visat den undervisningsskicklighet som krävs för anställningen och dessutom, om särskilda skäl inte föreligger, ha genomgått 10 veckors högskolepedagogisk utbildning. Prövning av pedagogisk skicklighet ska avse såväl planering, genomförande och utvärdering av undervisning som handledning och examination. Den pedagogiska skickligheten ska vara väl dokumenterad så att kvaliteten kan bedömas.

Den som inte uppfyller behörighetskravet beträffande högskolepedagogisk utbildning och inte har motsvarande kunskaper anställs längst ett år med möjlighet till förlängning ytterligare ett år. Om behörighet förvärvas under denna anställningstid ska anställningen på begäran övergå i en tillsvidareanställning.

I övrigt hänvisas till HF 4 kap. (SFS 1993:100).

Bedömningsgrunder
Vid urval bland behöriga sökande kommer lika vikt att fästas vid vetenskaplig och pedagogisk skicklighet. Lika stor omsorg ska ägnas prövningen av den pedagogiska skickligheten som den vetenskapliga skickligheten.

Vid bedömning av den pedagogiska skickligheten ska särskild vikt läggas på pedagogiskt utvecklingsarbete samt undervisning och handledning på olika nivåer inom interaktionsdesign eller männsika-datorinteraktion. Pedagogisk skicklighet ska ha visats genom breda och gedigna kunskaper inom ämnet för anställningen. Pedagogisk skicklighet ska även ha visats genom förmåga att sprida engagemang och intresse för ämnet, förmåga att strukturera och organisera kunskapsmassa till kurser, förmåga att aktivera studenter till egen inlärning, förmåga att kommunicera med studenter och andra lärare samt förmåga till förnyelse.

Vetenskaplig skicklighet kan visas genom egen forskning samt genom planering och ledning av forskning. Vetenskaplig skicklighet kan därutöver ha visats genom förmåga att i forskning uppnå resultat genom samverkan med andra lärare och genom förmåga att informera om forskning.

Sammanfattning

Liknande jobb


26 mars 2024

26 mars 2024