Universitetslektor i specialpedagogik

Arbetsbeskrivning

Mälardalens högskola bedriver idag undervisning inom huvudområdet specialpedagogik på grundnivå och avancerad nivå. En del av undervisningen i ämnet sker inom ramen för lärarutbildning. Vår forskning återspeglar inriktningarna i vårt magisterprogram: att möta utvecklingsstörning, kvalificerade samtal, sociala samspelsprocesser samt svårigheter i språk-, läs- och skrivprocessen och i matematik. Vi söker examensrätt för specialpedagog/speciallärarutbildning.

Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK) söker nu en lektor i specialpedagogik. Den som söker anställningen förväntas vara beredd att bidra till den aktiva kollegiala miljön liksom till utvecklingen av det specialpedagogiska forskningsområdet vid MDH.

Behörighetskrav
Behörig att anställas som universitetslektor är den som avlagt doktorsexamen i specialpedagogik eller har motsvarande kompetens, har genomgått högskolepedagogisk utbildning eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper, samt visat pedagogisk skicklighet.

Den som skall anställas som universitetslektor skall ha visat den undervisningsskicklighet som krävs för anställningen och dessutom, om särskilda skäl inte föreligger, ha genomgått 10 veckors högskolepedagogisk utbildning. Prövningen av pedagogisk skicklighet skall avse såväl planering, genomförande och utvärdering av undervisning som handledning och examination. Den pedagogiska skickligheten skall vara väl dokumenterad så att kvaliteten kan bedömas.

Den som inte uppfyller behörighetskravet beträffande högskolepedagogisk utbildning och inte har motsvarande kunskaper anställs längst ett år med möjlighet till förlängning ytterligare ett år. Om behörigheten förvärvas under denna anställningstid skall anställningen på begäran övergå i en tillsvidareanställning.

I övrigt hänvisas till HF 4 kap. (SFS 1993:100).

Bedömningsgrunder
Vid urval bland behöriga sökanden kommer lika stor vikt att fästas vid pedagogisk och vetenskaplig skicklighet. Lika stor omsorg ska ägnas prövningen av den pedagogiska skickligheten som den vetenskapliga skickligheten.

Meriterande för anställningen är forskningskompetens inom det specialpedagogiska området, gärna inom någon av våra profiler, erfarenhet av undervisning på högskola i specialpedagogik eller näraliggande områden, egen lärarexamen och erfarenhet av lärararbete inom förskola, grundskola och/eller gymnasium.

Sammanfattning

Liknande jobb


26 mars 2024

26 mars 2024