Upphandlare till Upphandlingsenheten

Upphandlare till Upphandlingsenheten

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och forma framtidens inköpsorganisation? Vi erbjuder dig ett flexibelt och självstyrande arbete där du bidrar till att Örebroarnas skattepengar ger mesta möjliga nytta. Bli vår nya upphandlare!

Om tjänsten

Som upphandlare hos oss får du många kollegor. Vi är organiserade efter två inriktningar där du främst kommer att arbeta mot antingen upphandling av varor eller tjänster. Du har en projektledande och konsultativ roll i de upphandlingar som du ansvarar för. Du arbetar i hela upphandlingsprocessen från behovs- och marknadsundersökning till utformning av avtal och dokumenthantering. I arbetsuppgifterna ingår också att förvalta ramavtal som avtalsansvarig och att tillsammans med enhetens strategiska funktioner medverka i de uppföljningar som sker under den tid som avtalen gäller.

Vi genomgår för tillfället ett stort utvecklingsarbete där vi satt målen högt. Vi ska bli en upphandlingsenhet i nationell framkant! Vi vet att medarbetare som mår bra även kan leverera och därför sätter vi arbetsmiljön i fokus. Vi erbjuder dig flexibla arbetstider, självstyre i dina processer och möjlighet att utföra del av arbetet på distans. Låter det som en spännande utmaning? Följ med oss på resan!

 

Exempel på arbetsuppgifter:

• självständigt ansvara för stora och komplexa upphandlingar av varor, tjänster och entreprenader
• driva, leda, planera och styra upphandlingar genom hela upphandlingsprocessen
• arbeta med behovsanalys, marknadsanalys, upphandlingsstrategi, kravspecifikationer, upprätta förfrågningsunderlag mm., i nära samarbete med berörda intressenter
• stödja och vägleda våra beställare i upphandlings- och avtalsfrågor
• driva avtalsförhandlingar med leverantörer
• medverka i informations- och utbildningsinsatser till verksamheterna
• upphandla avtal, ramavtal och hantera avrop (förnyad konkurrensutsättning)
• skapa strategier för upphandlingar, utveckla och förbättra arbetssätt

Om arbetsplatsen
Upphandlingsenheten består av 24 personer varav vi är 15 upphandlare och resterande utgörs av olika strategiska tjänster. Vi ingår i Avdelningen för strategisk försörjning och utveckling som även har ett utökat ansvar för strategiska beredskapsfrågor. Vår enhet ansvarar för att styra och leda inköpsorganisationen inom hela kommunen. I ansvaret ingår att möjliggöra för kommunens verksamheter att genomföra inköp i rätt tid, till rätt kostnad och kvalitet. Det finns kraft i storlek och därför samverkar vi med övriga kommuner och kommunala bolag i Örebro län genom att genomföra samordnade upphandlingar under ledning av vår upphandlingsenhet.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
I rollen som upphandlare ser vi att du är affärsmässig, sätter höga mål och jobbar för att nå dem. Du har du en god analytisk förmåga och arbetar bra med komplexa frågor och problemlösning. Du planerar och organiserar dina arbetsuppgifter på ett realistiskt sätt samt förändrar snabbt ditt beteende för att anpassa dig till nya omständigheter. Arbetet ställer krav på att du har goda kunskaper i svenska och att du uttrycker dig väl både skriftligt och muntligt samt förstår komplicerade språkliga underlag och producerar egna dokument av hög kvalité.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• högskole-/universitetsutbildning om minst 180 hp inom relevant område eller annan utbildning och erfarenhet inom området som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• goda kunskaper i LOU (lagen om offentlig upphandling) samt upphandlingsprocessen

Meriterande:

• erfarenhet av självständigt arbete med upphandlingar
• erfarenhet av offentlig upphandling
• erfarenhet från upphandling inom entreprenad (LUK och AMA AF)
• erfarenhet av att arbeta med e-handelssystem
• erfarenhet av att arbeta i en kategoribaserad inköpsorganisation
• erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Som en del i urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester. 

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 6 maj.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 april 2025
  • Ansök senast: 6 maj 2025

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


10 november 2021

10 november 2021

Upphandlare/inköpare

30 mars 2022

MSB söker upphandlare

MSB söker upphandlare

21 december 2021