Upphandlingschef

Upphandlingschef

Arbetsbeskrivning

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns 40 000 studenter och fler än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.


Sektionen Ekonomis huvuduppgift är att ge verksamheten vid Lunds universitet stöd för en rationell ekonomiadministrativ hantering och tillgodose behoven av högkvalitativ ekonomisk information för att underlätta beslutsfattande inom och utanför universitetet. Detta innebär bl.a. att sektion Ekonomi: ansvarar för universitetets ekonomimodell och redovisningssystem, ger institutionerna stöd i deras dagliga ekonomihantering, kvalitetskontrollerar bokföringen, samordnar bokslutsarbetet, rapporterar till myndigheter, tar fram ekonomiska sammanställningar som behövs för uppföljning och beslutsfattande, ger utbildning och information i ekonomiadministrativa frågor. Sektion Ekonomi ansvarar också för universitetets likviditetshantering, lånehantering, ränteberäkning samt stiftelse- och fondförvaltning. Därutöver bistår sektion Ekonomi universitetet i upphandlingsärenden med syfte att skapa förutsättningar för effektiv och rationell anskaffning. Avdelningen inköp och upphandling handlägger dessutom anslutningar kring e-fakturering och e-inköp via Lupin, ett system för elektroniskt fakturaflöde och inköp via webb-portal.



Avdelningen Inköp och upphandling arbetar tillsammans med världsledande forskare inom många olika områden.

Vår arbetsmiljö är mycket dynamisk och utvecklande. Universitetet har en unik bredd av upphandling och inköp. Allt från spetsteknologi till kontorspapper. Avdelningen hanterar upphandlingar för cirka en halv miljard kronor årligen.

Avdelningen Inköp och upphandling består av 18 medarbetare. Avdelningen består av gruppchefer, upphandlare, upphandlingsjurister, e-handlare och avtalscontroller. Nu söker Lunds universitet en ny upphandlingschef tillika avdelningschef som vill ta över rodret för avdelningen.

Arbetsuppgifter

I rollen har du det övergripande ansvaret för att leda dina medarbetare, du har personal- och arbetsmiljöansvar för avdelningen. Ni tillsammans levererar, följer upp och utvecklar myndighetens inköps- och upphandlingsverksamhet. Ni verkar för att nå hög effektivitet i processen och arbetar ständigt med att utveckla samarbetet med universitets olika verksamheter.

Du arbetar strategiskt med långsiktig planering av upphandlingsverksamheten. Du har ett helhetsansvar för upphandling i myndigheten och tillsammans med avdelningen arbetar ni med upphandling, e-handel, avtalstrohet, internutbildning, stöd till verksamheten och nätverksbyggande. Du är drivande i utveckling, framtagande och implementering av strategier och riktlinjer inom upphandlingsområdet och kommer med initiativ till förbättringar. Du följer aktivt utvecklingen inom upphandlingsområdet och kan med visst stöd av myndighetens jurister utreda och lösa juridiska dilemman inom området.

I tjänsten ingår även en del operativt arbete samt att vara ansiktet utåt såväl inom som utanför universitetet

Kvalifikationer

Krav

- Vi söker dig som har akademisk examen inom ekonomi/juridik/teknik, eller annan relevant utbildning och erfarenhet som vi bedömer är likvärdig.
- Du har chefserfarenhet och är van vid personalansvar.
- Du har god förmåga och erfarenhet av att utveckla, leda och styra en verksamhet
- Du har god förmåga att kommunicera på både svenska och engelska i såväl tal som skrift
- Du har dokumenterad erfarenhet av offentlig upphandling och strategiskt arbete med inköp

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi söker dig som kan arbeta självständigt, är driven och ansvarsfull. Som chef är du trygg i ditt ledarskap och verkar för en öppen och tydlig kommunikation.

För att trivas och ha goda förutsättningar att lyckas i rollen som upphandlingschef tillika avdelningschef behöver du ha förmågan att se såväl detaljer som helheter, att du är uthållig och kan skapa långsiktiga interna och externa relationer.

Meriterande

- Erfarenhet av strukturerad avtalsförvaltning
- Erfarenhet av kategoribaserat inköp
- Erfarenhet av e-handel
- Erfarenhet av digitala upphandlingssystem
- Erfarenhet av att utveckla inköps- och upphandlingskompetens i en verksamhet
- Erfarenhet av att utveckla inköpsprocesser

Övrigt

Anställningsintervjuer planeras att genomföras under vecka 3 och 4.

Provanställning kan komma att tillämpas.



Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.

Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kerstin Larsson
+46462227094
Caroline Runéus
+46462227041
Elisabeth Pupp
+46462227116
Cecilia Sjöström
+46462227174
Marie Herner Hällström
+46462220347
Caroline Runéus/ avdelningschef
+46462227041
Susanne Norrman
+46462220755
Richard Stenelo
+46462221466
Carina Jensen
+46462220335
Mona Hansson
046-222 70 27, mona.hansson@pers.lu.se

Sammanfattning

Besöksadress

PARADISGATAN 2
None

Postadress

PARADISGATAN 2
Lund, 22350

Liknande jobb


26 april 2024

24 april 2024

Avdelningschef till Verksamhetsstöd

Avdelningschef till Verksamhetsstöd

12 april 2024