Upphandlingsstrateg med kategoriledaransvar

Upphandlingsstrateg med kategoriledaransvar

Arbetsbeskrivning

Alvesta kommun med drygt 20 000 invånare är en av södra Sveriges pärlor. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val.

– Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas
– Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta beslutsvägar

Tjänsten är placerad på kommunens ekonomi- och upphandlingsavdelning som organisatoriskt ingår i kommunledningskontoret och ansvarar för utveckling, samordning och planering av kommunkoncernens ekonomi- och upphandlingsarbete. Du kommer ingå i en avdelning med 19 medarbetare varav 4 arbetar med upphandling, e-handel- och varudistribution samt övergripande fordonshantering.

ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten som upphandlingsstrateg innebär att du kommer att leda Kommunkoncernens strategiska utveckling inom Kategoristyrning. Som strateg leder du tvärfunktionella team där ni tillsammans identifierar nya affärsmöjligheter och initierar aktiviteter som leder till sänkt totalkostnad och ökad måluppfyllelse.

Du leder och utvecklar kategoristyrningen över hela kommunkoncernen och över alla verksamhetsområden. Som upphandlingsstrateg kommer du att arbeta med analyser, ta fram strategier, benchmarking och att realisera de inköpsmål som kopplas till respektive kategori.

Strategen arbetar aktivt med att utveckla initierad kategori genom att söka nya- och innovativa lösningar där du leder teamen genom faktabaserad insikt och riskhantering. Du använder dig av tillgängliga BI-verktyg för att följa upp mål och leverantörsprestationer, där eventuella avvikelser upptäcks och korrigeras.

Du sprider och upprätthåller en affärsmässig kultur med förståelse för totalkostnad, koncerntänkande och den enskilda affären.

Kategoristyrningsprocessen ägs av Koncernledningen som beslutar om inköpsmål och strategier för respektive kategoriområde.

I tjänsten ingår även övriga projektlednings- och inköpsrelaterade arbetsuppgifter.


KVALIFIKATIONER
Vi söker en affärsmässig förändringsledare som kan leda Alvesta kommunkoncern till nya insikter och arbetssätt. Du har minst 5 års erfarenhet av strategiskt inköpsarbete där du ansvarat för kategoristyrningsprojekt eller ansvarat för större inköps/upphandlingsprojekt. Vi ser gärna att du har akademisk examen inom affärsutveckling, ekonomi, inköp, logistik eller motsvarande.

Som person är du mål- och leveransorienterad och har förmågan att strukturera och prioritera ditt arbete mot uppsatt tidsplan.

Du har en prestigelös ledarstil där du leder genom att skapa engagemang, delaktighet och tillit i organisationen.

Att du är en van presentatör som har goda kunskaper i BI-verktyg, Excel och Powerpoint ser vi som en självklarhet.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Erfarenhet av offentlig upphandling är meriterande men inget krav.



ÖVRIGT
Vi undanber oss samtliga annonsförsäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf. Personalchef Monica Sjölin
0472-152 20
Personalkonsult Frida Bratell
0472-15205
Kanslichef Lisa Åberg
0742-15024
IT-chef Lasse Johansen
0472-155 06
Personalassistent Sandra Erlandsson
0472 – 150 31

Sammanfattning

Besöksadress

Centralplan 1 Alvesta
None

Postadress

Centralplan 1
Alvesta, 34280

Liknande jobb


15 juni 2024

Erfaren upphandlare till myndighet i Gävle

Erfaren upphandlare till myndighet i Gävle

14 juni 2024

13 juni 2024