Utvecklingsorienterad Kommunsekreterare med arbetsledande funktion

Arbetsbeskrivning

Något fantastiskt händer i Avesta!
Avesta kommun är mitt inne i ett stort utvecklingsarbete där alla medarbetare är med och bidrar med kompetens och engagemang. Med envishet, målmedevetenhet och uthållighet har vi nått våra delmål med lysande resultat. Vi är halvvägs mot vårt stora mål: År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt. Tänka annorlunda. Nu fortsätter resan mot 2020. Vi gör den tillsammans – vill du vara med?

I den här tjänsten får du som är driven, samhällsintresserad och nyfiken möjlighet att vara med och bygga framtidens Avesta. Du arbetar i navet av den demokratiska processen i nära samverkan med tjänstemän och politiker i kommunens högsta ledning. Tjänsten tillhör kommunkansliet och vi erbjuder en flexibel och stimulerande arbetsplats där du ges goda möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Du kommer att arbeta i en miljö där det strategiska förhållningssättet är i fokus, för att kunna bygga en stark framtid i Avesta kommun.

ARBETSUPPGIFTER
I tjänsten som kommunsekreterare med arbetsledande funktion initierar och planerar du utvecklingen av den kommunala verksamheten i nära samarbete med kommundirektören. Du ger stöd till den politiska organisationen i kommunalrättsliga frågor och stöttar den kommunala organisationen i offentligrättslagstiftning och kommunalrätt.

En central uppgift är att leda, utveckla och ha personalansvar och arbetsmiljöansvar för den administrativa enheten där centralt sekretariat, kvalificerade utredare, säkerhetssamordnare, integrationsstrateg och arkivarie ingår. Du ansvarar också för ekonomisk uppföljning för den administrativa enheten. Att vara sekreterare i fullmäktige, kommunstyrelsen och kommunstyrelsens arbetsutskott är andra uppdrag som väger tungt i tjänsten.

I arbetsuppgifterna ingår även att initiera och planera olika typer av utredningar. Du är en del av koncernledningsgruppen, där du även har ett sekreteraruppdrag. För övrigt är du systemansvarig för dokumenthanteringssystemet. I ett inledande skede kommer du att vara drivande för införandet av ett nytt ärendehanteringssystem som inkluderar e-tjänster, vilket i sin tur är en viktig del i uppbyggandet av ett servicecenter för Avesta kommun.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med akademisk utbildning med inriktning mot samhällsvetenskap, statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete samt ledarskap i demokratiskt styrd verksamhet är ett krav. Om du har kunskap från olika delar av den administrativa enhetens områden är det meriterande. I tjänsten som kommunsekreterare är det av stor vikt att du har en god stilistisk förmåga. Arbetet kräver också att du har goda kunskaper i det svenska språket och uttrycker dig väl i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid dina personaliga egenskaper och värdesätter integritet högt. Äkthet och ärlighet är viktiga ledord för oss. Att du är serviceinriktad, har hög social kompetens, god samarbetsförmåga och är en bra lagspelare är också av största vikt. Vi söker en trygg och tydlig ledare som har laget i fokus. Tjänstens komplexitet kräver att du har en förvaltande grund men med ett stort intresse för utvecklingsfrågor samt en strategisk förmåga. I den här rollen är det viktigt att du är självgående och ansvarar för dina arbetsprocesser hela vägen in i mål. En fallenhet för struktur och ordning samt att du är noggrann är en självklarhet.

Avesta kommun värdesätter mångfald i arbetslivet och vill ta tillvara de kvalitéer som exempelvis en lämplig ålders- och könsfördelning ger

ÖVRIGT
FÖRMÅNER
Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Kontaktpersoner på detta företaget

Personalchef Jan Ericsson
0226-645338
HR-konsult/Rekryterare Jessica Eriksson
0226-64 50 83
Administrativ chef Göran Johansson
0226-645004
Driftansvarig Annika Sundström
0226-64 54 56
IT-chef Göran Ecström
0226-645034
Rekryteringskosult Nordstedt & Partners Kjell Nordstedt

Rekryteringskosult, Nordstedt & Partners Anna Hansson

Administrativ chef Göran Johansson
0226-64 5004
Rekryterare Mercuri Urval Jonas Karlberg

Rekryterare Jenny Lyxell
0226-6456 89

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Avesta kommunkansli Avesta
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 1 augusti 2016

Besöksadress

77481 Avesta
None

Postadress

None
Avesta, 77481

Liknande jobb


6 november 2023

3 november 2023

3 november 2023