Verksamhetsnära Objektledare till Digitaliseringsavdelningen

Verksamhetsnära Objektledare till Digitaliseringsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Örebro kommun söker nu en driven och erfaren objektledare för våra centrala stödobjekt.

Vill du bidra till att göra vardagen enklare för örebroarna? I Örebro kommun befinner vi oss i en expansiv fas där vi ställer om för att leverera service till våra medborgare på smartare sätt. Vi söker dig som har kunskap och erfarenhet av en liknande roll och som vill bidra i ett utvecklingsarbete där prestigelöshet och ett pragmatiskt förhållningssätt möjliggör en bättre och effektivare systemförvaltning. 
Om du vill vara med på vår digitala resa är du välkommen med din ansökan! 

Om tjänsten
Som objektledare leder, styr och följer du upp systemförvaltningsorganisationens uppdrag på ett professionellt sätt. Du verkställer objektplanens mål inom givna ramar på ett kostnadseffektivt sätt samt bereder och avrapporterar inför styrgruppsbeslut. Som verksamhetsnära objektledare agerar du på en taktisk och operativ plan samt arbetar tätt tillsammans med objektledare IT och digitaliseringsledare. Örebro kommuns systemförvaltningsmodell baseras på valda delar av modellen pm3.

I objektledarrollen kommer du att leda arbetet med att vidmakthålla och utveckla de IT-stöd som idag finns inom kommunens centrala stödobjekt inom Ekonomi och inköp, Kompetensförsörjning, anställning och bemanning, Informationsförsörjning och beslutsstöd, Demokrati och ärendehantering samt Kris och säkerhet. 
I det vardagliga arbetet så har du nära kontakt med gruppen av objektspecialister och leder aktivt arbetet mot uppsatta mål. Fokus ligger på den verksamhetsnära leveransen, hur man använder IT-stöden, snarare än den tekniska leveransen.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• ta ett helhetsansvar för samordning av verksamhetens behov av IT-stöd och för att det stöd som finns är användbart, aktuellt och relevant
• ansvara över att lagar och interna riktlinjer följs
• ta fram objektplan utifrån framkomna behov och övergripande strategier
• ha leverantörskontakt med beställare, leveransgodkännare och avtalshanterare
• leda olika slags möten och arbetsgrupper, och skapar effektiva team och arbetssätt
• prioritera och koordinera planerade aktiviteter/uppdrag och vid behov starta nya
• följa upp kostnader och rapportera utfall
• status- och avvikelserapportering
• informationssäkerhetsrelaterade insatser
• genomföra och delta i uppdrag, utredningar, analyser och upphandlingar
• omvärldsbevaka

Kompetenskrav

• akademisk examen om minst 180 hp, gärna med IT-riktning eller motsvarande kompetens/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• erfarenhet av att driva, koordinera, implementera och följa upp leveranser av IT-stöd
• erfarenhet av planering, styrning och ledning
• erfarenhet av kravarbete och behovsanalys i verksamhet
• goda IT-kunskaper samt ett stort intresse av att förbättra hur IT-stöd kan användas
• god dokumentationsförmåga
• goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift

Vi söker dig med förmåga att skapa motivation, engagemang och delaktighet via kommunikation och lyhördhet. Du en prestigelös person med förmåga att skapa goda relationer och du driver självständigt övergripande frågor. Via ditt resultatorienterade och strukturerade förhållningssätt fokuserar du uthålligt på att nå uppsatta mål. Du ser till helheten och det större perspektiven samtidigt som du har ett ekonomiskt perspektiv. Vi är i en förändringsresa och därför behöver du kunna anpassa dig till ändrade omständigheter och se möjligheter i förändringar.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

• erfarenhet av pm3 som systemförvaltningsmodell
• erfarenhet av att arbeta med budget
• erfarenhet av upphandling och avtalsuppföljning
• erfarenhet av att arbeta inom kommun eller annan offentlig verksamhet

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: snarast enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
Digitaliseringsavdelningens uppdrag är att utveckla och samordna IT-stödet för att skapa förutsättningar för en enklare vardag genom digitalisering av kommunens service och tjänster.

Avdelningen leds av en avdelningschef och fyra enhetschefer, tillsammans utgör de ledningsgruppen för avdelningen.

Digitaliseringsavdelningen är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att leda, styra, följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter. 

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 23 januari 2022.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 januari 2022
  • Ansök senast: 23 januari 2022

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


Informationssäkerhetssamordnare till Kramfors kommun

Informationssäkerhetssamordnare till Kramfors kommun

24 oktober 2024

Systemförvaltningsledare

Systemförvaltningsledare

16 oktober 2024