Verksamhetssamordnare till Avdelningen Personligt distansmöte

Verksamhetssamordnare till Avdelningen Personligt distansmöte

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?




Till den nya enheten kundadministration och support söker vi nu en verksamhetssamordnare med placering på överenskommen ort i Sverige för en tillsvidareanställning.

Enhetens uppdrag
Vi är en ny enhet som är under uppbyggnad. På enheten kundadministration och support arbetar vi för att stötta och hjälpa arbetssökanden, arbetsgivare och kollegor med ärenden, i första hand via telefon, och vi hanterar kundnära administration. Vi arbetar också för att stärka kompetensen internt. Vi erbjuder metod- och utbildningsstöd och är PDMs processtöd dit kollegor kan vända sig för stöd i ärenden. Enheten har cirka 90 medarbetare fördelade på 6 sektioner.

Arbetet som Verksamhetssamordnare
I nära samarbete med enhetschef och sektionschefer kommer du att bistå ledningsgruppen och enheten med underlag och analyser av verksamheten, så att vi tillsammans kan säkerställa att vi arbetar enligt god förvaltning, att vi arbetar effektivt och rättssäkert mot aktuell målbild. Din primära uppgift är att vara ett stöd för ledningen i dess arbete med att samordna, strukturera och följa upp verksamheten både ur ett operativt och ett strategiskt perspektiv. Du ser till att enheten levererar i enlighet med styrdokument och riktlinjer. Du förväntas ta initiativ till aktiviteter som gör att mål kan nås och att driva utvecklingsarbete inom ditt område. Du kan komma att ansvara för utredningar och delta i projekt. I rollen är samarbete i möten och med nätverk, internt såväl som externt, ett viktigt inslag i arbetsuppgifterna. Du ingår i enhetens ledningsgrupp och du kommer att samarbeta med andra verksamhetssamordnare inom PDM. Viktigt att ha i åtanke är att tjänsten kan komma att utvecklas och förändras beroende på Arbetsförmedlingens uppdrag samtidigt som du kommer ha stora möjligheter att påverka rollen i och med att enheten är ny och rollen inte funnits på enheten tidigare.  

Verksamhetssamordnarens ansvarsområden:

- Stödja inom intern styrning, statistik och uppföljning. Att arbeta med VP, målsättningar, KPI:er, riskanalyser, resultatrapporter, årsplanering med mera.
- Göra analyser och ta initiativ till aktiviteter och utveckling utifrån insikter och fakta.
- Bistå cheferna i analyser och uppföljningar av olika resultat, kvalitativa och kvantitativa målsättningar och även medarbetarundersökningar och OSA-enkäter.
- Omvärldsbevaka, trendspana och samarbeta internt och externt för enhetens räkning.

Vem är du
För att trivas i rollen krävs det att du kan ta egna initiativ, har en god analytisk förmåga och kan bistå ledningen att driva olika aktuella frågor inom verksamheten. Du visar andra tillit, är respektfull och omtänksam. Du har en positiv inställning, ett stort engagemang, vill arbeta tillsammans med andra, vågar utmana och har en vilja att bidra till att vidareutveckla en verksamhet som befinner sig i kontinuerlig förändring.

Vi söker dig som har

- Mycket god analytisk förmåga, som ser till helheten och kan värdera delarna i en helhet.
- God kommunikativ och pedagogisk förmåga, som kan förmedla insikter på ett lättförståeligt sätt, både skriftligen och muntligen.
- Förmågan att arbeta strukturerat, kan prioritera och planera liksom slutföra och leverera uppdrag i tid.
- Initiativförmåga och god förmåga att arbeta med utveckling.
- Förmåga att hantera nya eller oväntade situationer genom att värdera och integrera ny information.
- God samarbetsförmåga.

Grundläggande krav för tjänsten
- Högskoleutbildning om 180 hp (120 poäng i tidigare system) alternativt motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
- Erfarenhet av att omsätta statistiska underlag till analyser och presentationer.
- Goda kunskaper om samhälls- och arbetsmarknadsfrågor.
- Mycket god förmåga att på svenska uttrycka dig i tal och skrift.

Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av arbete med samordning, ledning, styrning, verksamhetsutveckling- och/eller uppföljning.
- Erfarenhet av arbete på Arbetsförmedlingen.
- Systemförståelse och kunskaper inom BI, i Excel, statistik, analys, Sharepoint och ServiceNow.

Rollen bygger på förtroende och tillit och stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är på överenskommen ort i Sverige. Resor i tjänsten förekommer. 

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-03-18

Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök”. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss

Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


Verksamhetskonsult inom Microsoft 365

Verksamhetskonsult inom Microsoft 365

22 maj 2024

13 maj 2024

Konsultchef på Arlanda

Konsultchef på Arlanda

30 april 2024